۴۴ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در گیلان حاصل نهضت ساخت داخل

چهارشنبه ۲۰ام بهمن ۱۴۰۰
مدیر

طبق گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اجرای طرح نهضت ساخت داخل طی سالجاری بیش از ۴۴ میلیون دلار در زمینه واردات صرفه‌جویی ارزی محقق شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، با اشاره به اینکه نهضت ساخت داخل به منظور تامین قطعات، ماشین‌آلات و نیاز داخلی انجام می شود، افزود: طی سال گذشته ۵۰ میلیون دلار در استان برای این امر هدف‌گذاری شد که این میزان تحقق یافت.

فرهاد دلق‌پوش با بیان اینکه در گذشته تولیدکنندگان برای تامین نیازهای تولید خود مجبور به واردات ماشین‌آلات از خارج کشور بودند، اظهار داشت: سیاست و راهبرد حمایت از ساخت داخلی و نهضت ساخت داخل از راهکارهایی است که می‌توان از ظرفیت، توان علمی و نیروی انسانی داخلی استفاده کرد.

رییس سازمان صمت گیلان ادامه داد: بر همین اساس، سال ۹۹ با هدف تولید ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز کشور در داخل و عدم واردات مشابه این تولیدات از خارج از کشور، ۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی و ساخت داخل هدفگذاری شد.

دلق‌پوش با بیان اینکه دانش و سرمایه انسانی در کشور و در استان وجود دارد، اظهار داشت: برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، این بخش نیازمند حمایت دولت بود که این اقدام انجام شد و در همین راستا، دومین نمایشگاه نهضت ساخت داخل در استان طی ماههای گذشته دایر شد.

وی قطعات خودرو همچون نوعی از قفل خودرو ۲۰۶، دیسک، صفحه کلاچ، قفل فرمان را از جمله محصولاتی برشمرد که در گیلان تولید می‌شود و گفت: در زمان حاضر گیلان ۸۰ درصد نیاز کارخانه‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو را تولید می‌کند.

رییس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه تولیدات دانش‌بنیان و صادرات محور در اولویت سازمان صمت استان قرار گرفته اند،اظهار داشت: تلاش می‌شود تا با حداکثر کیفیت مطلوب و قیمت مناسب محصولات در استان تولید شود؛ ضمن اینکه قابلیت رقابت‌پذیری با محصولات خارجی بویژه برای صادرات نیز ایجاد شود.

وی همچنین در ادامه پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی را از دیگر حمایت‌های دولت از بخش تولید عنوان کرد و افزود: قرار بود امسال یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به واحدهای تولیدی پرداخت شود اما تاکنون ۲هزار و ۱۱۷ میلیارد تومان به آنها پرداخت شده است که گیلان از این حیث رتبه اول را در کشور کسب کرده است.

منبع: ایرنا

برچسب ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه