گیلان سهم ۳۰ درصدی از تبادلات اقتصادی اوراسیا دارد

پنجشنبه ۷ام بهمن ۱۴۰۰
مدیر

مسئول میز اوراسیا گمرک ایران با بیان اینکه ۸۶ درصد حجم تجارت خارجی با کشورهای همسایه از اتحادیه اوراسیا است گفت : ۳۰ درصد این تبادلات اقتصادی با کشورهای عضو ارواسیا از گیلان صورت می‌گیرد.

مهدی قربانی روز چهارشنبه در نشستی به مناسبت ۲۶ ژانویه روز جهانی گمرک در اداره کل گمرک انزلی،  رویکرد دولت سیزدهم را نگاه به همسایگان اعلام کرد و اظهار داشت : ایران ۱۵ همسایه استراتژیک دارد و سومین کشور پر همسایه جهان است. امضای موافقت نامه های ۲ و چند جانبه با کشورهای همسایه در سنوات گذشته موجب شد بتواند به عضویت اتحادیه های مختلف در آید و با سازمانهای مهمی تفاهم نامه هایی را منعقد کند  که از جمله نمونه های موفق آن می توان به اکو ، پیمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد .

وی تصریح کرد: استان گیلان طولانی ترین مرز را با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا دارد و از پنجم آبان ۹۸ موافقت نامه موقت آزاد تجاری با اتحادیه اوراسیا شکل گرفت و به این ترتیب ۸۶ درصد حجم تجارت خارجی با کشورهای همسایه از اتحادیه اوراسیا بوده که ۳۰ درصد این تبادلات از استان گیلان صورت گرفته است .

وی خاطر نشان کرد : اکنون مسئول اجرای موافقت نامه موقت منطقه آزاد تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا وزارت صمت است قبلا این موافقت نامه به جهت رویکرد گمرکی قرار بود به گمرک واگذار شود که با تشخیص رئیس جمهور پس از تصویب مجلس به وزارت صمت واگذار شد و در حال حاضرمتصدی مستقیم این وزارتخانه است.

سهم ۳۰ درصدی گیلان از تبادلات اقتصادی اوراسیا

مدیر کل گمرک انزلی نیز در این نشست اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵۰هزار تن کالا به ارزش دلاری ۲۶۱ میلیون دلار از استان گیلان به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر شده که با ۱۰ درصد رشد ، سهم گیلان از بازار اوراسیا به لحاظ ارزش ریالی ۳۰ درصد از صادرات کل ایران به اوراسیا بوده است.

ابوالقاسم یوسفی نژاد سهم گمرکات گیلان از تجارت خارجی کشور را چهار درصد اعلام کرد و گفت : در رابطه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا توفیقات خوبی کسب کردیم اما برای پیوستن به این اتحادیه باید چند نکته را مد نظر قرار داد که اولین نکته اتصال بندر آستارا به خط ریل سراسری است که دولت خدمتگذار هم در برنامه های خود به این امر توجه دارد و در صورت برقراری این اتصال علاوه بر رشد صادرات به کشورهای اوراسیا در حجم ترانزیت کشور نیز اثر گذار خواهیم بود .

وی اضافه کرد : باتوجه به اینکه بیش از ۷۵ درصد صادرات استان گیلان را محصولات کشاورزی تشکیل می دهد، کمبود واگن های یخچالی و کانتینر های یخچال دار برای کشور ما از آسیب ها محسوب می شود و در کنار آن استفاده از کشتی های رورو در بنادر گیلان باید مورد توجه قرار گیرد تا حجم صادرات خارجی را افزایش دهیم .

ناظر گمرکات استان گیلان یکی دیگر از مشکلات کشور در بخش اوراسیا را بحث نقل و انتقال پول با کشورهای عضو اتحادیه اعلام و تصریح کرد: کشور ایران به جهت تحریم های ظالمانه با مشکل انتقال پول مواجه است که این مساله باید حل شود .

یوسفی نژاد در ادامه با اشاره به صدور ۹۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۵۸ میلیون دلار طی ۱۰ ماه گذشته  از گمرکات گیلان به سایر کشورها گفت :این مقدار به نسبت به مدت مشابه قبل به لحاظ وزنی ۶ درصد و ارزش دلاری هشت درصد افزایش را نشان می دهد .

وی اظهار داشت : عمده ترین کالای صادر شده محصولات کشاورزی است که بیش از ۷۵ درصد از کالاهای صادر شده را تشکیل می دهد که به کشورهای روسیه ،آذر بایجان ،قزاقزستان ،گرجستان و امارات بوده است.

ناظر گمرکات استان گیلان خاطر نشان کرد : در تجارت خارجی  سهم واردات کشور در ۱۰ ماه گذشته یک میلیون ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۹۵۸ میلیون دلار بود که به لحاظ وزنی ۹ درصد کاهش و به لحاظ ارزش دلاری ۲۳ درصد افزایش داشت . عمده ترین کالاهای وارداتی شامل کالاهای اساسی غلات ،ذرت ،گندم ،روغن خام ،کنجاله دام ، گوشت و مواد اولیه واحدهای تولیدی و خطوط تولید بود که از کشورهای روسیه، قزاقزستان، ترکیه، چین ،امارات ،اکوادر و سایر کشورها به گمرکات استان گیلان وارد و ترخیص شده است .

وی ادامه داد : گمرک برای سهولت تجارت در واردات مواد اولیه و خطوط تولید بدنبال برقراری ارتباط تنگاتنگ و کوتاه کردن فاصله میان مواد اولیه و خطوط واحد های تولیدی است . اکثر واحد های تولیدی ما صادر کننده هستند و گمرکات گیلان با در پیش گرفتن تمهیداتی بدنبال این است که با کمترین مشکل کالا و مواد اولیه و خطوط تولیدی به واحدهای تولیدی منتقل شود بدون اینکه در بنادر و گمرکات تخلیه شود .

یوسفی نژاد با بیان اینکه باید انبارهای اختصاصی در واحدهای تولیدی ایجاد شود گفت : گمرکات گیلان بیش از ۲۴ انبار اختصاصی تحت پوشش دارد و یکی از اقدامات این اداره کل ایجاد انبارهای اختصاصی است که موجب می شود کالا در گمرکات و بنادر ما تخلیه نشده و مستقیم از کشور سازنده به کشور صاحب کالا منتقل شود .

ناظر گمرکات استان گیلان به بسته های حمایتی که گمرک ایران برای تجار و بازرگانان تدارک دیده نیز اشاره کرد و افزود : ترخیص شرایطی مواد اولیه برای واحدهای تولیدی و قرار دادن واحدهای تولیدی و صادراتی در مسیر سبز، راه اندازی سیستم ارزیابی در محل و استرداد مواد اولیه وارداتی از جمله بسته های حمایتی گمرک به شمار می رود و ترخیص کالا با اخذ ضمانت نامه بانکی  نیز ازبرنامه های اتی گمرک است .

وی یکی دیگر از اقدامات گمرک را حمل یکسره عنوان کرد و افزود : گمرک با عقد قرار داد با انبارهای اختصاصی، گندم و روغن خام را بدون آنکه در بنادر به انبارهای خود تخلیه کند به انبارهای تحت کلید منتقل می کند و اکنون کارخانه های آرد استان قادر به تامین نیازهای سایر استانها هستند و گمرکات گیلان آمادگی خود را برای تامین گندم سایر استانهای کشور اعلام می کند و در این زمینه می تواند به هاب کشوری تبدیل شود .

یوسفی نژاد تاکید کرد : در حال حاضر گمرکات آستارا و انزلی بصورت شبانه روزی برعملیات تخلیه و بارگیری نظارت دارند و گمرک منطقه آزاد نیز در ۲ شیفت مشکل حمل و نقل و ورود و خروج کالا را تا پایان سال ادامه می دهد تا از این رهگذر کالا ورود و خروج شود و با مشکلی مواجه نشویم .

ناظر گمرکات گیلان یکی از اقدامات انجام شده در خصوص کریدور شمال جنوب را استقرار گمرک در راه آهن رشت اعلام کرد و اظهار داشت : باتوجه به کمبود نیرو در گمرک در راه آهن رشت مستقر شدیم و کالاهای که از کریدور شمال به جنوب و منطقه ازاد بصورت حمل ترکیبی از مسیر چین ،قزاقزستان و منطقه ازاد انزلی به راه آهن رشت برای انتقال به بندر چابهار حمل می شوند را  تحت پوشش قرار خواهیم داد .

وی خاطر نشان کرد : گمرکات گیلان در بحث زیر ساختها و پایانه ریلی آستارا و منطقه آزاد انزلی مشکلاتی دارد که با رایزنی انجام شده امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

منبع:ایرنا

برچسب ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه