فرسودگی متخصصان منابع انسانی

گزارشی که پلتفرم Workvivo منتشر کرده است، نشان می‌دهد ۹۸‌درصد از متخصصان منابع انسانی دچار فرسودگی شغلی هستند! داده‌‌‌های دیگری نشان می‌دهد ۵۳‌درصد از مدیران منابع انسانی احساس خستگی می‌کنند و ۴۲‌درصد از تیم‌‌‌ها با فرسودگی شغلی و خستگی ناشی از کار دست‌‌‌وپنجه نرم می‌کنند.

 این آمار نشان‌‌‌دهنده این است که تعداد زیادی از کارکنان این حوزه تحت‌تاثیر فشار کاری قرار می‌‌‌گیرند. عارضه‌‌‌یابی این مساله نیازمند بررسی دلایل این اتفاق است، چون به ارائه راه‌حل مناسب

 منجر می‌شود.  قبل از اینکه به علل مختلف وضعیت فعلی منابع انسانی بپردازیم، باید تاکید کنیم که مدیریت منابع انسانی همیشه یک عملکرد تخصصی چالش‌‌‌برانگیز بوده است.

این موارد، از نارضایتی کارکنان به دلایلی مثل آزار جنسی، تعصب یا اعتراض به پرداخت حقوق ناعادلانه تا اخراج کارکنان یا صرفا تبدیل ‌‌‌شدن به قربانی برای کارکنان ناراضی متفاوت است.

  عدم‌حمایت و قدردانی: ۶۳‌درصد از رهبران سازمانی هنوز منابع انسانی را یک عملکرد اداری می‌‌‌دانند. جای تعجب نیست که از هر ۱۰ مدیر منابع انسانی ۸ نفر فکر می‌کنند که فقدان حمایت از سمت مدیریت ارشد سازمان همچنان یک چالش برای منابع انسانی در سال‌های آینده باقی خواهد ماند. در این مسیر، متخصصان منابع انسانی اغلب پشتیبانی لازم برای رشد و توسعه فردی را دریافت نمی‌‌‌کنند. این حمایت و پشتیبانی می‌تواند از سمت مدیریت، بودجه یا خود کارکنان سازمان باشد.

همچنین، نتیجه بسیاری از فعالیت‌‌‌هایی که گروه‌‌‌های منابع انسانی انجام می‌دهند فورا قابل‌‌‌ مشاهده نیستند و بنابراین، قدردانی را که شایسته آن است دریافت نمی‌‌‌کنند. برای مثال تحول فرهنگی را در نظر بگیرید.  این فرآیندی است که ممکن است سال‌ها طول بکشد و چیزی نیست که افراد بتوانند فورا نتایج یا نقش موثر منابع انسانی را در آن ببینند.

   ذهنیت منفی: استیو براون، مدیر ارشد منابع انسانی پیتزافروشی زنجیره‌‌‌ای «لارزا» در مورد دلایل دید منفی نسبت به منابع انسانی می‌‌‌گوید: «فکر می‌‌‌کنم بسیاری از افراد تجربیات خود را بر اساس مشکلات پیش‌‌‌آمده، قرار می‌دهند و این تبدیل به چارچوب فکری آنها می‌شود. بنابراین اگر تعامل بدی با من داشتید و من مسوول منابع انسانی شما باشم، خواهید گفت که استیو این کار را انجام نداد یا منابع انسانی این کار را نکرد.»

در سمت دیگر، وقتی با متخصصان منابع انسانی صحبت می‌‌‌کنید، تمایل دارند به‌‌‌جای افرادی که عملکرد بالایی دارند، در مورد مشکلات و افراد چالش‌‌‌برانگیز صحبت کنند.

  افزایش حجم کار: ۶۷‌درصد از افراد فعال در بخش‌‌‌های منابع انسانی می‌‌‌گویند که به دلیل افزایش حجم کار و کارهای خارج از برنامه اضافی، بیش ‌‌‌از حد لازم کار می‌کنند. یکی از مثال‌‌‌هایی که طی آن حجم کار به‌‌‌طور چشمگیری افزایش یافت، پذیرش مدل کار ترکیبی در سازمان‌ها بود. یکی از مدیران ارشد منابع انسانی می‌‌‌گوید: «من طرفدار پذیرش مدل کار ترکیبی در سازمان‌ها هستم، اما مدیریت آن را نمی‌‌‌پذیرم و یک نقش اضافی را به عهده نمی‌‌‌گیرم.» به دلیل افزایش حجم و فشار کار، متخصصان منابع انسانی معمولا برای ارتقای مهارت و به دست آوردن شایستگی‌‌‌های جدید فرصت کافی ندارند.

  کمبود نیروی کار: افزایش حجم کار، در ترکیب با کمبود نیروی کار، ترکیبی بسیار سمی را ایجاد می‌کند. یک نظرسنجی نشان داده ۴۱‌درصد از بخش‌‌‌های منابع انسانی با کمبود نیروی کار مواجه هستند. در میان مدیران منابع انسانی که خود دچار فرسودگی شغلی هستند، بیش از ۴۰‌درصد اعلام کرده‌‌‌اند که این فرسودگی به دلیل کمبود نیروی کار برای دستیابی به اهداف تجاری سازمان است.

۸ نکته برای بهبود اوضاع

با توجه به نکاتی که گفته شد، شکی نیست که واحدهای منابع انسانی در دنیای در حال تغییر کار، با چالش‌‌‌های زیادی روبه‌‌‌رو هستند. اگر می‌‌‌خواهید در جایگاه خود به‌‌‌عنوان منابع انسانی پیشرفت کنید، باید توجه بیشتری به رفاه حال خود داشته باشید. این یعنی، باید شروع به اجرای تکنیک‌‌‌های منابع انسانی برای واحد منابع انسانی کنید.

۱- درک کنید که به حمایت نیاز دارید. این نقطه شروع است. تا زمانی که متخصصان منابع انسانی نپذیرند که به حمایت نیاز دارند و به‌‌‌عنوان «ابرانسان» عمل کنند، هیچ‌‌‌چیز تغییر نخواهد کرد.

۲- شفاف باشید و اقدام کنید. تشخیص اینکه شما یک ابرقهرمان نیستید، یک‌‌‌طرف ماجراست. موضوع دیگر این است که به مدیران خود – و بقیه شرکت – بفهمانید که متخصصان منابع انسانی نیز انسان هستند و نیاز به حمایت دارند. نکته کلیدی در این زمینه این است که درخواست کمک و حمایت مطمئنا گفت‌‌‌وگوی آسانی نیست.

ممکن است نگران این باشید که به‌‌‌عنوان افراد ناتوان، ضعیف یا تنبل دیده شوید.  با این‌‌‌ حال، بدون ابراز نیاز به کمک، همچنان احساس گیر افتادن و ناامیدی خواهید کرد. آماده شدن برای مکالمه به شما کمک می‌کند با آرامش، حرفه‌‌‌ای و با اعتمادبه‌‌‌نفس به آن بپردازید.

۳-  چارچوب‌‌‌های استاندارد ایجاد کنید. تعیین حد و مرز به شما کمک می‌کند اولویت‌‌‌بندی کنید و روی آن چیزی تمرکز کنید که بیشترین اهمیت را دارد. چارچوب‌‌‌ها همچنین توضیح مسائل به همکاران خارج از بخش منابع انسانی را آسان‌‌‌تر می‌کنند تا در جریان باشند که چه‌‌‌ کاری انجام می‌‌‌دهید و چه‌‌‌ کاری انجام نمی‌‌‌دهید. به‌‌‌این ‌‌‌ترتیب، می‌توانید از گرفتار شدن در انواع خواسته‌‌‌ها و پروژه‌‌‌هایی که مال شما نیست، جلوگیری کنید.

۴- عوامل استرس‌‌‌زا را بشناسید. یونانیان باستان می‌‌‌گفتند «خودت را بشناس». خودآگاهی کلیدی برای ایجاد انعطاف‌‌‌پذیری است. اگر می‌‌‌خواهید سطح استرس خود را در محل کار به حداقل برسانید،

درک احساسات و شناخت نقاط قوت و ضعف – و همچنین عوامل استرس‌‌‌زا – ضروری است. به‌‌‌عنوان‌‌‌مثال، اگر حجم کاری زیادی از یک پروژه خاص شما را تحت‌‌‌فشار قرار می‌دهد، می‌توانید سعی کنید از اصول مدیریت پروژه منابع انسانی برای ساده‌‌‌سازی کار خود استفاده کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا استرس خود را کاهش دهید و به اهداف خود نزدیک شوید.

۵- بر تمام جنبه‌‌‌های رفاه شخصی تمرکز کنید. رفاه عمومی یکی از ترندهای منابع انسانی برای سال آینده است و شامل وقت گذاشتن برای مراقبت از سلامت جسمی، روانی، مالی و شغلی شماست. بسته به اینکه چه چیزی برای شما بهتر عمل می‌کند، تمرکز بر رفاه کامل می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. به فعالیت‌‌‌های بدیهی مانند تحرک، خواب کافی و غذای سالم فکر کنید.

۶- به تیم خود اعتماد کنید. یکی از بزرگ‌ترین مزایای فعالیت تیم این است که مجبور نیستید همه کارها را خودتان انجام دهید. حتی اگر متخصص منابع انسانی در یک شرکت نسبتا کوچک هستید، همکارانی دارید که می‌توانید به آنها اعتماد کنید. به اشتراک گذاشتن چالش‌‌‌ها با تیم، مقداری از باری را که بر دوش دارید، کاهش می‌دهد و می‌تواند به شما در یافتن راه‌‌‌حل برای مسائل سخت کمک کند. همچنین می‌توانید وظایف را تقسیم کنید و حجم کاری خود را بهتر مدیریت کنید.

۷-جامعه منابع انسانی خود را پیدا کنید. عضویت در جامعه‌‌‌ای از همکاران متخصص منابع انسانی می‌تواند ارزشمند باشد. این‌‌‌ یک فرصت عالی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات، درخواست نظر، خندیدن یا حتی غرغر کردن به شمار می‌‌‌آید.

۸- پیروزی‌‌‌ها و دستاوردها را جشن بگیرید. تعیین اهداف به شما امکان می‌دهد ببینید که چگونه به سمت آنها پیشرفت می‌‌‌کنید و – مهم‌تر از آن – وقتی به یک نقطه عطف رسیدید جشن بگیرید. این کار نه‌‌‌تنها کمک می‌کند مالکیت دستاوردهای خود را به دست آورید، بلکه به شما احساس موفقیت می‌دهد.

اغلب اوقات فراموش می‌‌‌کنیم که لحظه‌‌‌ای وقت بگذاریم و به آنچه به دست آورده‌‌‌ایم نگاه کنیم چون دائما در حال حرکت به سمت هدف یا وظیفه بعدی در لیست خود هستیم. بنابراین، مطمئن شوید که دستاوردهای خود را به رسمیت می‌‌‌شناسید. اگر انجام این کار برایتان سخت است، آنها را در تیم خود دنبال کنید و نقاط عطف را با هم جشن بگیرید.

اگر می‌‌‌خواهید سازمانی با کارکنان شاد و سازنده بسازید، سلامتی خود را جدی بگیرید و منابع انسانی را برای منابع انسانی در اولویت قرار دهید. تنها در این صورت است که این بخش سازمان می‌تواند به عملکردی انعطاف‌‌‌پذیر و آینده‌‌‌نگر برای کمک به سازمان‌ها در دستیابی به موفقیت تبدیل شود.

منبع: دنیای اقتصاد