نهاده‌های دامی معطل تأمین ارز

یکشنبه ۱۵ام بهمن ۱۴۰۲
مدیر

وارد کنندگان نهاده‌های دامی از طولانی‌شدن روند تخصیص ارز برای واردات نهاده گلایه دارند، کارشناسان هم معتقدند مشکلات تامین و گرانی نهاده در بازار، عامل اصلی بروز نوسان در قیمت برخی محصولات پروتئینی است.

متهم ردیف اول افزایش قیمت گوشت به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان و بیشتر، کمبود و گرانی نهاده است که دام‌های مولد را روانه کشتارگاه کرده است.

در این شرایط اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور از توقف روند تخصیص و تامین ارز نهاده‌های دامی از اوایل دی‌ خبر داده به نحوی که صف تخصیص ارز برای نهاده جو دامی به بیش از ۵ ماه و برای ذرت دامی نیز به حدود ۴ ماه رسیده است.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور محمد مهدی نهاوندی گفته است که این مشکل موجب سر‌رسید‌شدن تعهدات واردکنندگان به فروشندگان خارجی و رجوع اجتناب‌ناپذیر به بازار آزاد ارز می شود که باعث تشدید نوسانات بازار ارز و تبعات حقوقی برای شرکت می‌شود.

پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی هم ا‌خیرا مشکلات تامین نهاده را تایید کرده و گفته است در ابتدای سال گذشته قیمت ارز نهاده‌های دامی ۶ برابر شد‌ و شوک قیمتی ایجاد کرد.

تولیدکنندگان دام و طیور بارها‌ اعلام کرده‌اند که مشکل تامین نهاده، آنها را در ۲ الی ۳ سال اخیر وادار کرده است دام‌های خود را بفروشند و دامدار دیروز اکنون به جای دامداری، ‌فقط ماشین لوکس سوار می‌شود.

‌در این راستا اتحادیه وارد‌کنندگان نهاده دامی به معاون اول رئیس جمهور نامه‌ای نوشت.

 

منبع: فارس

برچسب ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه