به گفته مدیرگروه پژوهشهای فناوری و نوآوری مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صمت، برای توسعه تولید و مصرف خودروهای برقی در کشو باید دولت بسته حمایتی همراه با نقشه راه تدوین کند.
مجید جلیلی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره الزامات تولید خودروی برقی در کشور، اظهار داشت: تقویت توان صنعت خودروسازی کشور، کاهش قیمت تمامشده و تحریک تقاضا سه الزام تولید خودروهای برقی در ایران است. مدیر گروه پژوهش های فناوری و نوآوری مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صمت از جمله چالشها و موانع سد راه تولید خودروهای برقی در کشور را قیمت تمام شده محصول عنوان کرد و گفت: تامین و تولید باتری، تامین انرژی الکتریکی و همچنین ناکافی بودن زیرساختهای شارژ این خودروها از دیگر چالشهای تولید خودرو برقی اما قابل حل است.
وی با بیان اینکه این چالشها مانع ایجاد تقاضای بالفعل برای خودرو برقی در کشور است، بیان داشت: شرکتهای خودروسازی داخلی مدعیاند در صورت برطرف شدن چالش تضمین مشتری، از توانمندی تولید خودروی برقی برخوردارند. جلیلی با بیان اینکه تسهیل فرآیند تولید خودروی برقی نیازمند کمک دولت است، اظهار داشت: دولت با مداخله میتواند درخصوص شکست بازار و شکست هماهنگیهای مرتبط با این صنعت اقدام کند و این اقدامات موجب کاهش قیمت خودروهای برقی در قیاس با بنزینی و در نتیجه ترغیب مردم به خرید خودروهای برقی شود.
جلیلی اظهار داشت: بنابراین دولت می تواند یک بسته حمایتی همراه با نقشه راه برای توسعه تولید و مصرف خودروهای برقی در کشور تدوین کند.
وی با تاکید بر اینکه هزینه تولید خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی به دلیل عدم تولید انبوه خودروهای برقی امروز بیشتر است، گفت: این تفاوت هزینه با افزایش تیراژ تولید میتواند به قیمت رقابتی برسد لذا اختصاص مانع ناشی از کاهش هزینههای استفاده از خودروهای برقی یعنی کاهش مصرف سوخت، به بخش تولید می تواند موجب کاهش قیمت تمامشده تولید خودروهای برقی در صنعت خودروسازی کشور شود.
مدیرگروه پژوهش های فناوری و نوآوری مرکز مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صمت، بیان داشت: بدون توسعه همه جانبه صنعت تولید خودروی برقی، امکان تولید داخلی آن فراهم نمیشود بنابراین توسعه فناوریهای خودروهای برقی نیازمند توجه به تقویت عمق ساخت داخل و تیراژ تولید و تعریف بستههای سیاسی در حوزه دانش بنیان است.
جلیلی اظهار داشت: ایجاد مشوق برای مصرفکننده جز اصلی نیروی محرکه تغییر رویکرد به صمت یک فناوری نو است بنابراین باید در قالب یک بسته فرهنگی ضرورت و الزام استفاده از خودروهای برقی آموزش داده شود و دولت در این باره در ابتدا میتواند بخش حمل و نقل عمومی را تجهیز به خودروی برقی کند تا استفاده از این خودروها برای مردم فرهنگ سازی شود و در نتیجه استفاده از آن به سایر بخش ها نیز تسری یابد.