• شهر صنعتی رشت
  • اخبار

طراحی و ساخت دستگاه پوشش‌دهی الکتروترموفورز مغناطیسی راکتیو توسط دانشجوی گیلانی

چهارشنبه ۶ام اردیبهشت ۱۴۰۲
مدیر

یک دانشجوی گیلانی توانست به توانایی طراحی و ساخت دستگاه پوشش‌دهی الکتروترموفورز مغناطیسی راکتیو دست پیدا کند.

مجید صفری سخاوت، دانشجوی دکتری فیزیک دانشگاه گیلان است که با همکاری دکتر فرهاد اسمعیلی قدسی، عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان موفق به طراحی و ساخت دستگاه ابداعی برای نهشت فیلم های نازک شد.

این دانشجوی گیلانی می‌گوید: «در این دستگاه که “دستگاه پوشش‌دهی الکترو ترموفورز مغناطیسی راکتیو” نام دارد، از یک تکنیک ابداعی به نام الکتروترموفورز استفاده شده که در آن به طور هم‌زمان تکنیک‌های الکتروفورز و ترموفورز به کار برده می­‌شود.»

به گفته صفری، اساس کار دستگاه، حرکت ذرات در میدان الکتریکی است و در ۲ مد میدان الکتریکی یکنواخت و میدان الکتریکی پالسی با فرکانس و الگوی موج‌های مختلف کار می‌کند و همچنین با به کارگیری گرادیان دمایی ذرات در مسیرهای مشخصی قابلیت حرکت پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه با افزایش یا کاهش دما علاوه بر تغییر پویایی ذرات، جهت حرکت آن‌ها نیز تغییر می‌یابد، گفت که این ویژگی سبب تشکیل فیلم‌هایی با ساختار، مورفولوژی و ویژگی‌های فیزیکی متفاوت می­‌شود و با استفاده از میدان مغناطیسی می‌توان در جهت‌گیری حرکت ذرات باردار نیز تأثیر گذاشت و این امر سبب می‌­شود که بازده نهشت کاهش نیابد.

این دانشجوی فیزیک دانشگاه گیلان با بیان اینکه این دستگاه، مجهز به سیستم گازدهی در محیط سل را داراست، گفت: از کاربردهای روش ابداعی می‌توان به ایجاد فیلم‌­های با محدوده ضخامت بسیار وسیع از چند نانومتر تا چند ۱۰ میکرومتر جهت ساخت قطعات مختلف اشاره کرد.

صفری قابلیت تولید میدان الکتریکی یکنواخت، امکان ایجاد انواع میدان‌های الکتریکی پالسی سینوسی، مثلثی و مربعی از یک هرتز تا ۴۰۰ کیلوهرتز، تست قطعات الکتروکرومیک از ویژگی‌های این دستگاه دانست و بیان کرد: بکارگیری گرادیان دمایی قابل کنترل، بکارگیری  میدان مغناطیسی قابل کنترل جهت افزایش بازده نهشت و تزریق گاز به سلول نهشت حاوی سل برای فرآیند الکتروترموفورز راکتیو از دیگر ویژگی‌های دستگاه ساخته شده است.

وی با بیان اینکه این دستگاه در آزمایشگاه سل ژل دانشکده علوم پایه دانشگاه گیلان ساخته شده است، افزود: نتایج به دست آمده به وسیله این دستگاه به صورت مقاله‌ای در Journal of Materials Research (JMRS)  با ایندکس ISI به چاپ رسیده است.

منبع: فارس

برچسب ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه