• شهر صنعتی رشت
  • اخبار

شناسایی ۴ هزار نیاز فناورانه و جلوگیری از خروج ۱۵۰ میلیون دلار ارز از کشور

سه شنبه ۹ام آبان ۱۴۰۲
مدیر

مدیر شبکه تبادل فناوری، با اشاره به ارایه بیش از ۴ هزار نیاز فناورانه به این شبکه توسط حوزه‌های مختلف صنعتی و غیرصنعتی کشور، از ۶۰۰ پروژه در جریان کار، به سرانجام رساندن ۴۶۱ پروژه موفق دانش‌بنیانی و در نتیجه جلوگیری از خروج ۱۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خبر داد.

 امروزه استفاده از محصولات و تجهیزات فناورانه که حاصل سال ها کار پژوهشی شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق است، برای حفظ، به‌روزرسانی و افزایش هرچه بیشتر بهره‌وری در بخش های مختلف صنایع کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چه بسیار شرکت‌های صنعتی کوچک و حتی بزرگ صنعتی فعال در دنیا و البته کشورمان که در طول دهه‌های گذشته و با وجود برخورداری از سهم قابل توجهی از بازار، به دلیل غفلت و بی توجهی به نوآوری حالا دیگر اثری از آنها نیست.

بر همین اساس بود که سال ۱۳۹۴ و هنگامی که تعداد شرکت های دانش بنیان حدود ۲۲۰ شرکت بود، یک مجموعه بسیار راهبردی تحت عنوان “شبکه تبادل فناروی” ذیل ستاد توسعه فناوری نانو وقت با هدف شناسایی نیازهای فناورانه نانویی حوزه صنعت به کمک دانش بنیان ها ایجاد شد.

شبکه تبادل فناوری شناسایی ۴ هزار نیاز فناورانه و جلوگیری از خروج ۱۵۰ میلیون دلار ارز از کشور

شبکه ای بسیار مهم که به گفته محمدامین علوی مدیر آن بر اساس تصمیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و از سال ۱۳۹۷ با افزایش تعداد دانش بنیان ها به حدود چهار هزار شرکت، این شبکه از ذیل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو خارج و به عنوان یک شبکه کارگزار بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه داده است.

دامنه فعالیت شبکه تبادل فناوری همه حوزه‌ها را شامل می‌شود

مدیر شبکه تبادل فناوری گفت: وظیفه نخست شبکه تبادل فناوری در ابتدا و سال ۱۳۹۴ تنها به اتصال و به‌هم‌رسانی دانش بنیان ها به بخشی از صنعت و شناسایی نیازهای نانویی آنها محدود بود؛ در آن دوره تلاش شد تا از ظرفیت دانش بنیان ها که تعداد آنها ۲۲۰ شرکت بود، برای ارائه راه حل های نانویی به بخشی از متقاضیان فعال در حوزه صنعت استفاده شود.

وی افزود: با این تفاوت که دامنه فعالیت شبکه تبادل فناوری نیز به همه بخش های صنعت و سایر حوزه ها از جمله سلامت، کشاورزی و انرژی گسترش یافت و از طرفی همه شرکت های دانش بنیان فعال در کشور را نیز دربرگرفت.

شناسایی نیازهای فناورانه حوزه‌های مختلف، وظیفه اصلی شبکه تبادل فناوری

مدیر شبکه تبادل فناوری در خصوص وظیفه اصلی این شبکه توضیح داد: هم اکنون هر نیاز فناورانه را که این شبکه و کارگزاران خود در بخش های مختلف صنعت کشور شناسایی کنند، برای رفع آن از زنجیره و ظرفیت شرکت های دانش بنیان که در حال حاضر تعداد آنها به بیش از ۹ هزار شرکت افزایش یافته است، استفاده می شود.

علوی در توضیح بیشتری گفت: اگر شرکت دانش بنیانی در ارائه راه حل به حوزه ای از صنعت موفق بود و محصول فناورانه آن مورد تایید متقاضی واقع شد، کارگزار شبکه تبادل فناوری پیشنهاد فنی و مالی را از دانش بنیان ها دریافت و در اختیار بخش صنعت قرار می دهد و در صورت موافقت آنها، شرکت دانش بنیان و فناور برای رفع نیاز فناورانه به شرکت صنعتی متصل می شود.

وی افزود: بخشی از نیازهای فناورانه صنایع را خودمان به کمک مدیران حوزه شبکه تبادل فناوری و بخشی دیگر را به کمک کارگزاران فعال در کشور احصا و شناسایی می کنیم، اما عمده فعالیت ها از سمت کارگزاران انجام می شود.

فعالیت ۷۵ کارگزار شبکه تبادل فناوری در سراسر کشور

مدیر شبکه تبادل فناوری در ادامه در خصوص تعداد کارگزاران این شبکه گفت: در حال حاضر ۷۵ کارگزار خصوصی در کل کشور ذیل شبکه تبادل فناوری در همه حوزه ها فعالیت می کنند و در استان های مختلف توزیع شده اند؛ البته بیشتر کارگزاران شبکه تبادل فناوری در سه استان کشور که مهمترین آنها استان تهران است، در حال فعالیت هستند.

علوی با بیان اینکه، بعضی از کارگزاران بصورت تخصصی مثلا در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز فعالیت می کنند، افزود: البته برای بیشتر کارگزاران شبکه تبادل و فناوری در استان ها از جمله استان های اصفهان، کردستان، فارس و آذربایجان شرقی که بصورت استانی فعالیت می کنند، دیگر حوزه تخصصی مطرح نیست و می توانند با صنایع مختلف ارتباط گرفته و پروژه ها را به کمک دانش بنیان ها به سرانجام برسانند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ماموریت شبکه تبادل فناوری با ماموریت ستادهای ذیل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان تداخل پیدا نمی کند نیز گفت: در واقع ما از سال ۱۳۹۷ به عنوان یک کارگزار و پیمانکار بخش خصوصی برای معاونت علمی و ستادهای ذیل این مجموعه از جمله نانو، انرژی، میکرو و زیست فناوری فعالیت می کنیم. به عنوان یک شبکه کارگزاری بخش خصوصی فعال است و بصورت خودگردان استفاده می شود و به عنوان یک کارگزار و پیمانکار برای معاونت فعالیت می کنیم. اگر خودمان توانستیم خودمان راهبری می کنیم و اگر نتوانستیم کار را در اختیار کارگزاران قرار می دهیم.

دانش‌بنیان‌ها، بهره‌بردار اصلی شبکه تبادل فناوری

علوی در پاسخ به این سوال که درآمد شبکه تبادل فناوری و کارگزاران آن از چه منبعی است توضیح داد: بخش عمده ای از حمایت های معاونت علمی و ستادهای آن از شبکه تبادل فناوری و کارگزاران به منظور پیشبرد ماموریت این شبکه، با حمایت های مصوب پرداخت می شود.

مدیر شبکه تبادل فناوری همچنین نمونه دیگر دستاوردهای شرکت‌های فناور و دانش بنیان را ساخت صنعتی تجهیزات آزمایشگاهی، پکر متورم‌شونده، فیلتر هوای کابین هواپیما و قطعات اپتیکی صنعت هوایی برای استفاده در بخش های مختلف صنعتی کشور نام برد و در مجموع از خروج ۱۵۰ میلیون دلار ارز از کشور در طول فعالیت این شبکه خبر داد.

منبع: کارآفرین نیوز

برچسب ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه