گیلان با مرزهای زمینی، ریلی، دریایی در کنار ظرفیت هایی همچون منطقه آزاد، بنادر و قرار گرفتن در کریدور شمال- جنوب درکانون توجه ها به عنوان دروازه صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای مختلف حاشیه خزر و اوراسیا قرار گرفته اما نبود زیرساخت ها براستفاده از این ظرفیت ها تاثیر منفی گذاشته است.
خرداد ماه سال ۹۸ بود که تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا با مصوبه مجلس وارد فاز اجرایی شد و در پنجم آبان ماه همان سال موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اروپا – آسیا (اوراسیا) به امضا رسید تا گامی مهم در عرصه تجارت خارجی ایران و گسترش مبادلات با همسایگان شمالی باشد.
اتحادیه اورآسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از پنج کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با برخورداری از حدود ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت فعال، دارای یک هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق می باشد که یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایهگذاری در جهان به شمار میآید.
به باور کارشناسان؛ انعقاد موافقتنامه میان ایران با اتحادیه اوراسیا، آزمونی برای بررسی آمادگی زیرساخت تجارت با جهان است و سبب می شود تا زیرساختهای مبادلات تجاری مورد ارزیابی قرار گیرد و برای رفع مشکلات آن برنامهریزی شود.
سهم غیرقابل قبول ایران از تجارت با اوراسیا
میزان تجارت اتحادیه اوراسیا با کشورهای جهان حدود ۸۵۰ میلیارد دلار است که از این میزان ۳۳۱ میلیارد دلار مربوط به واردات می شود که سهم ایران از این میزان حدود ۶.۶ میلیارد دلار است که ۰.۸ درصد می باشد.
طی سال گذشته(۱۴۰۰)؛ از مجموع ۱۳ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۴۵ تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۶۳۴ میلیون و ۴۸ هزار و ۱۱ دلار کالای تبادل شده بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا، ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۱۵۵ تن کالای ایرانی به ارزش یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۵۳۱ دلار به این پنج کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه ۳.۵ درصد در وزن و ۱۲ درصد در ارزش رشد داشته است که این مهم نشان می دهد که صادر کنندگان نسبت به سال قبل ان پویا تر عمل کرده اند.
در این میان گیلان بدلیل برخورداری از ظرفیت های خاصی همچون وجود منطقه آزاد انزلی، هم مرزبودن با کشورهای حاشیه خزر و برخورداری از مرزهای زمینی ، دریایی، ریلی و هوایی و وجود بنادر در کنار کشاورزی و برخورداری از واحدهای صنعتی صادرات محور خود پتانسیل بالایی در صادرات دارد اما با وجود گذشت ۲ سال از عضویت موقت ایران در اتحادیه اوراسیا استفاده از تمامی این ظرفیت ها و ایفای نقش پررنگ در بازار اوراسیا توسط صادرکنندگان ایرانی و گیلانی محقق نشده است و به عقیده کارشناسان این مهم زمانی جنبه عملی خواهد گرفت که زیرساخت هایی همچون تکمیل کریدور شمال- جنوب با اتصال ریلی رشت- کاسپین و رشت- آستارا و وجود کشتی های رورو در این استان فراهم باشد.
آیت الله دکتر رئیسی رییس جمهور نیز در جریان بازدید از منطقه آزاد انزلی طی سفر بهمن ماه سال گذشته به گیلان، بر لزوم تسریع در اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین و انزلی به همراه خرید کشتیهای رورو بهمنظور توسعه مبادلات با کشورهای اوراسیا تاکید کرد.
رییس جمهور دولت سیزدهم در جریان دیدار یاد شده با اشاره بر لزوم سرعت بخشی به طرح اتصال مجتمع بندری کاسپین و بندر انزلی به خط ریل سراسری در ایستگاه پیربازار رشت اظهار داشت: علاوه بر این مهم، خرید کشتی های رو رو باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد رونق هر چه بیشتر کریدو رشمال-جنوب و توسعه مراودات با کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای خزر باشیم.
اعتبار ۲ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومانی برای راههای گیلان
وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از رییس جمهور طی سفر پانزدهم استانی، در حاشیه بازدید از تجهیزات و امکانات بندرانزلی برای تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی اعلام کرد که در مجموع برای راههای گیلان اعم از تقاطعهای همسطح و غیرهمسطح، کمربندیها، بزرگراهها و باقی مانده آزاد راه رشت – قزوین ۲ هزار و۱۷۶ میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده است.
طبق این مصوبه ، از این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آزادراه رشت -قزوین پیشبینی شده است که انتظار میرود این طرح تا اواسط سال آینده به بهرهبرداری برسد. این میزان اعتبار پیش بینی شده برای راههای گیلان درکنار اعتبارات در قانون بودجه می تواند گامی تازه برای ورود جدی گیلان به بازار اوراسیا باشد
۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر برای راهآهن رشت- کاسپین
در ادامه راه آهن قزوین- رشت که نیمه اسفند سال ۹۷ به بهره برداری رسید، عملیات اجرایی احداث راه آهن رشت- کاسپین کلید خورد، ولی پروژهای که انتظار میرفت تا سال ۹۹ به بهرهبرداری برسد به دلایل مختلفی همچون پیامدهای ناشی از تحریم ها و همچنین نبود اعتبارات کافی تا به امروز نیز رنگ افتتاح به خود ندید.
اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حملونقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.
حال دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی از سر جمع اعتبارات سفر به گیلان حدود ۷۵۰ میلیارد تومان را به پروژه راهآهن رشت-کاسپین پیش بینی کردند که میتواند این پروژه را به مرحلهای تازه وارد کند.
البته بر اساس اظهارات مدیرکل ساخت توسعه راه آهن منطقه ۲ و مجری طرح راه آهن رشت – کاسپین، تکمیل و بهره برداری این مسیر نیازمند حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار است. اما با این حال تامین حدود ۸۰ درصد اعتبار مورد نیاز در مرحله نخست می تواند گره اصلی بر زمین مانده این پروژه را باز کند.
عبور گیلان از تکلیف صادراتی
تاکنون بیش از ۵۰ واحد صنعتی صادراتی در گیلان شناسایی شده و فعال است که در کنار تولیدات محصولات کشاورزی در صادرات استان نقش دارد آمارها حکایت از محقق شدن صادرات هدفگذاری شده بیش از میزان ۷۲۰ میلیون دلاری از استان گیلان طی سال گذشته دارد که در همین ارتباط مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: سال گذشته صادرات غیرنفتی از استان ۷۲۰ میلیون دلار هدفگذاری شده بود اما با اهتمام تجار و بازرگانان گیلانی از ۷۳۰ میلیون دلار نیز عبور کرد.
تیمور پورحیدری با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ افزود: این رشد صادراتی باوجود تحریم های شدید و ظالمانه ای است که بر مردم ما تحمیل شده و شایسته تقدیر و تحسین است.
متولیان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز بارها با اشاره به لزوم افزایش زیرساختهای بیشتر برای تحول در حوزه مبادلات تجاری، تصریح کردند، ظرفیت اولیه بالقوه برای توسعه مبادلات تجاری گیلان با همسایگان بسیار فراوان است فقط می طلبد زیرساخت ها تقویت و امکانات ترانزیت دریایی و بندری توسعه یابد.
حدود ۴۰ درصد صادرات محصولات کشاورزی مربوط به گیلان است
از آنجایی که حدود ۶۸ درصد صادرات به اوراسیا مربوط میوه و خشکبار است ، گیلان به عنوان استانی کشاورزی می تواند نقش مهمی در این عرصه ایفا کند در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از صادرات محصولات کشاورزی ، مربوط به استان می باشد که این امار نشان دهنده سهم بزرگی از کشاورزی گیلان در صادرات است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از صادرات محصولات کشاورزی ، مربوط به استان می باشد، گفت: طی سال گذشته ( سال ۱۴۰۰ ) حدود یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی و غیرکشاورزی به ارزش حدود ۶۷۷ میلیون دلار از طریق گمرگات استان صادر شد که از این میزان، ۶۶۳ تن به ارزش ۳۰۴ میلیون دلار مربوط به محصولات کشاورزی بود و این میزان در قیاس با کل کشور از نظر وزنی حدود ۹.۲ درصد و ریالی ۷.۱ درصد را به خود اختصاص داده است.
بهمن علیزاده افزود: رشد صادرات محصولات کشاورزی و غیرکشاورزی از گمرکات استان ( انزلی و آستارا) طی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته آن ( سال ۹۹) حدود ۱۰ درصد بوده که در صادرات محصولات کشاورزی هم این میزان رشداتفاق افتاده است .
وی با بیان اینکه همچنین حدود ۷۵ درصد صادرات از طریق مرز آستارا انجام می شود، اظهار داشت: از مجموع صادرات محصولات کشاورزی، حدود ۷۰ درصد آن به کشورهای اورسیا صورت می گیرد که عمده صادرات محصولات کشاورزی مربوط به سیب تازه ، انواع کلم ، کیوی، هنداونه و سیب زمینی است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: در حال حاضر در برخی از محصولات تولیدی استان همچون کیوی ، گل و گیاهان زینتی و خاویار که از ظرفیت صادراتی خوبی برخوردار است در حد متعارف استفاده می شود و به نظر می رسد این ظرفیت در محصولات دیگر همچون ماهی ، مرغ و ماهیان خاویاری بشرط فرآوری و بسته بندی مناسب وجود دارد و البته قدم های در این زمینه برداشته شده است که انتظار می رود با برنامه ریزی های صحیح از این ظرفیت های صادراتی نیز استفاده شود.
عمده مشکلات حوزه تجارت خارجی
با این وجود رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان معتقد است که عمده مشکلات مرتبط با حوزه تجارت خارجی و صادر کنندگان را نمی توان به طور خاص به استان مرتبط دانست زیرا تا حد زیادی برگرفته از مشکلات موجود در فضای کسب و کار کشور است.
هادی تیز هوش تابان مشکلات مربوط به بحران های بوجود آمده در بازار ناشی از نوسانات ارز و واکنش های غیرقابل پیش بینی و گاهی غیرکارشناسانه برخی مسئولان را از جمله مشکلات حوزه تجارت خارجی دانست و گفت: این موضوع باعث می شود فعالیت های اقتصادی و سودآوری آنها، غیرقابل پیشبینی شود و بنابراین در این شرایط با توجه به بالا بودن ریسک های مالی بسیاری از فعالان حوزه تجارت، امید و انگیزه خود را برای فعالیت های مداوم و برنامهریزی شده از دست خواهند داد و تنها به سودهای مقطعی با توجه به فرصت های احتمالی، بسنده خواهند کرد.
وی همچنین به دشواری مبادلات پولی بین المللی نیز اشاره و بیان کرد: تحریم های شکل گرفته در سیستم بانکی و دشواری انجام مبادلات پولی باعث افزایش ریسک و هزینه صادرات و از دست رفتن سرمایه های صادرکنندگان می شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان واردات محور بودن گمرکات کشور و عدم توجه کافی به اهمیت تاثیر صادرات در اقتصاد کشور را نیز از مقوله های مورد توجه در کشور در حوزه تجارت خارجی دانست و گفت: بسیاری از گمرکات و تاسیسات لجستیکی در کشور، با هدف واردات تجهیز و ساماندهی شده اند و متاسفانه به مقوله صادرات آن چنان که شایسته است نگریسته نشده است.
وی بیان داشت: جزیره ای عمل کردن نهادها و سازمانهای مرتبط در فرآیند صادرات و طولانی بودن فرآیند صدور مجوزهای لازم از عمده موانع و مشکلات صادرکنندگان است در حالی که باید در نظر داشت که آنها در خط مقدم فعالیت اقتصادی می باشند، اما متاسفانه نه تنها حمایت لازم از صادرکنندگان انجام نمی گیرد، بلکه بسیاری از قوانین در جهت دشوار نمودن فرایند صادرات است.
تیز هوش تابان همچنین نبود پایانه های تخصصی صادرات مانند پایانه محصولات کشاورزی و گل و گیاه ، هزینه بالای سیستم های حمل و نقلی کشور در مقایسه با سایر کشورها و تجهیزات ضعیف آن همچون کمبود سیستم های حمل و نقلی یخچالدار و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل دریایی و عدم توجه لازم به زیرساخت های تجاری کشور در حوزه های زمینی، ریلی، دریایی و هوایی را از دیگر مشکلات پیش روی صادرکنندگان عنوان کرد
تکمیل کریدور شمال- جنوب ظرفیتی حیاتی در اقتصاد دریا محور است
عضو گروه اقتصاد و حسابداری دانشگاه گیلان نیز با اشاره به واقع شدن کشورمان در کریدور شمال – جنوب و شرق- غرب تکمیل کریدور شمال- جنوب را ظرفیتی حیاتی در اقتصاد دریا محور دانست و گفت: واقع شدن کشورمان در کریدور شمال – جنوب و شرق- غرب از اهمیت وافری برخوردار بوده و بنابراین اتخاذ رویکرد دریا پایه در اقتصاد استان گیلان و البته کشور بیش از پیش ضرورت دارد.
غلامرضا محفوظی یکی از دلایل اصلی عدم استفاده از ظرفیت های بنادر شمال کشور را تکمیل نبودن کریدور شمال – جنوب دانست؛ به طوری که در حال حاضر از ظرفیت حدود ۳۰ میلیون تنی بنادر شمال کشور، صرفاً از حدود پنج میلیون تن استفاده می شود.
وی گفت: به لحاظ تحلیلی کریدور شمال – جنوب ایران از نظر اقتصادی بسیار با اهمیت است و صرفه اقتصادی این مسیر برای فعالان اقتصادی به حدی می باشد که هزینه تحریم را برای تحریم کنندگان به شدت بالا می برد زیرا به طور مثال کالایی که از هند به روسیه می رسد، در حال حاضر از طریق اقیانوس هند پس از گذشتن از جنوب یمن و غرب عربستان از کانال سوئز عبور می کند و وارد قاره اروپا می شود و پس از آن یا از مسیر کشورهایی مانند اوکراین و یا از طریق دور زدن قاره اروپا به سنپترزبورگ و سپس به مسکو می رسد به گونه ای که این مسیر ۵۰ تا ۶۰ روز زمان می برد.
اما اگر کریدور شمال- جنوب ایران راه اندازی شود این فرایند به کمتر از ۲۰ روز کاهش مییابد و بنابراین هزینه حمل و زمان رسیدن کالا به مقصد به شدت کاهش پیدا می کند و این موضوع برای فعالان اقتصادی بسیار اهمیت دارد که در حال حاضر فقط بهدلیل وصل نبودن قطعه بندر انزلی و بندر کاسپین به راه آهن این امر میسر نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به ممتاز بودن جایگاه گیلان اظهار داشت:برای تکمیل زنجیره خدمات، باید از ظرفیت شناورهای استاندارد استفاده کنیم. این شناورها انواع مختلف دارند؛ یک نوع به این شکل است که کامیون ها با بار وارد شناور شده و مثلاً در بندر آکتائو در قزاقستان از شناور خارج و به سمت کشورهای آسیای میانه ادامه مسیر می دهند.
وی ادامه داد: نوع دیگر شناورهای رو رو هستند که علاوه بر امکان حمل کامیون و کشنده، امکان حمل واگن های قطار را دارند و مسیر ریلی را به دریا وصل می کنند اما متاسفانه ما در کشورمان این شناورها را نداریم و یا بسیار محدود است در حال حاضر جمهوری آذربایجان ۱۷ شناور رو رو دارد و کل مسیرهای دریای خزر را با همین شناورها در اختیار گرفته اند.
در مجموع آنچه به نظر میرسد فراهم کردن زیر ساخت ها اگرچه اعتبارات هنگفتی می خواهد که نیاز سرمایه گذاری داخلی و خارجی را می طلبد اما باید این مهم را در نظر داشت که تمامی اقدامات برای رسیدن به حصول نتیجه فواید اقتصادی و درآمدی نه تنها برای گیلان بلکه برای تمامی کشور را دربرخواهد داشت که می تواند بازار جهانی مهمی برای صادر کنندگان و تضمین امنیت بازار تولیدات کیفی کشور و اشتغالزایی و ارز آوری به کشور را فراهم کند.
منبع: ایرنا