• شهر صنعتی رشت
  • اخبار

دانش‌بنیان‌ها در چه صورتی می‌توانند بهره‌وری صنایع را افزایش دهند؟

سه شنبه ۱۴ام فروردین ۱۴۰۳
مدیر
به‌روزکردن تجهیزات یکی از راه‌های مؤثر افزایش بهره‌وری در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی است، اما با وجود فناوری‌های دانش‌بنیان در کشور، بایستی ریل‌گذاری‌هایی برای ورود آن‌ها به صنایع انجام شود؛ به عبارت دیگر، در کشور فناوری هست، اما نه در آنجا که باید باشد.
وقتی به مشخصات اقتصاد و تولید در کشور نگاه می‌کنیم، می‌بینم که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور بهره‌وری پایین بنگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی است. شرکت‌هایی که سهم بزرگی از منابع انرژی ارزان را مصرف می‌کنند و از آن طرف دچار معضل کم‌فروشی، تک‌فروشی، خام‌فروشی و بعضاً نیمه‌خام‌فروشی هم هستند. در نهایت بهره‌وری کم باعث می‌شود ارزش افزوده بسیاری از محصولات از دست برود. شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش بهره‌وری در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی به‌روزکردن فناوری است. استفاده از فناوری‌های به‌روز در صنایع باعث کاهش اتلاف منابع و انرژی و حرکت به سمت ارزش افزوده‌های بیشتر برای محصولات است.
سال‌هاست که در ایران، فناوری‌های مورد استفاده صنایع به دست شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته می‌شود و این بار به دوش آن‌هاست. جدای از اینکه اصلاح سیاست‌های انرژی صنایع لازم و حیاتی است، تا وقتی شرکت‌های صنعتی به سمت استفاده از این فناوری‌ها و به‌روزکردن تجهیزات خود نروند، رسیدن به بهره‌وری بالا امری تقریبا دور از انتظار است.آنچنان که میثم فرج‌الهی، رئیس مرکز طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی می‌گوید: علت اینکه بهره‌وری در بعضی از صنایع پایین است توسعه فناوری نیست بلکه ضعف در انتشار و جذب فناوری است.
فرج‌الهی تأکید داشت: یکی از مولفه‌های جدی اقتصاد دانش‌بنیان، موضوع بهره‌وری است اما شرکت‌های دانش‌بنیان آنطور که در موضوعات دیگر ورود پیدا کردند در موضوع بهره‌وری ورود نداشته‌اند.او با اشاره به یکی دیگر از موانع ورود فناوری به صنایع اظهار داشت: یک مانع دیگر با عنوان تأمین مالی وجود دارد مثلاً در نیروگاه‌های برق ما بهره‌وری پایین است و نیروگاه‌ها برای افزایش بهره‌وری نیازمند تأمین مالی و پول هستند.
منبع: فارس

برچسب ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه