• شهر صنعتی رشت
  • اخبار

خودکفایی در صنعت شیشه خودرو/ تامین بیش از ۵۵ درصد نیاز شیشه ایران خودرو و سایپا توسط صنایع شیشه گیلان و سپهر

پنجشنبه ۹ام شهریور ۱۴۰۲
مدیر

دبیر انجمن صنفی صنعت شیشه کشور، از خودکفایی در ساخت شیشه خودرو‌های داخلی خبر داد.

حسین زجاجی در نشست کارشناسی درباره تولید شیشه‌های خودرو گفت: ما توانستیم همه نیاز خودروسازان کشور را به شیشه (هم شیشه خام و هم تکمیل شده) تامین کنیم و فقط شیشه خودرو‌هایی وارداتی و مونتاژی تولید نمی‌شود، چون تولید آن صرفه اقتصادی ندارد.
وی با بیان اینکه هشت واحد تولید انواع شیشه در کشور وجود دارد، افزود: در ساخت شیشه دو نوع استاندارد باید رعایت شود، یک استاندارد ملی و دیگری استاندارد کارخانه ای، که استاندارد کارخانه‌ای به مراتب سخت‌تر از استاندارد ملی است مثلا در ساخت شیشه‌های خودروی پژو پارس و رنو استاندارد‌های آن خیلی سختگیرانه است.
زجاجی گفت: در ساخت شیشه‌های خودرو، لحاظ کردن استاندارد‌ها اجباری ست، به گونه‌ای که خودروساز‌ها و تولیدکنندگان، شیشه‌های سفارش شده را چندین نوبت از لحاظ کیفیت و مرغوبیت بررسی و آزمایش می‌کنند.
رئیس اتحادیه شیشه ایران افزود: حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال تولید می‌شود که برای یک میلیون خودرو، هم شیشه‌های جانبی و هم شیشه‌های یدکی ساخته می‌شود.
زجاجی اضافه کرد: استاندارد‌ها در تولید شیشه‌های اصلی خودرو‌ها کاملا لحاظ می‌شود، اما در تولید شیشه یدک، به استاندارد بودن آن‌ها خیلی توجه نمی‌شود.
وی گفت: در مقطعی شیشه‌های تولیدی ما به خودروسازان اروپایی هم صادر شد، اما به دلایل مختلف صادرات این محصولات تداوم نداشت.
زجاجی افزود: همه تجهیزاتی که برای ساخت شیشه انواع خودرو نیاز است در کشور وجود دارد و صنایع تولید شیشه خودروی کشور هم در تلاش است خود را مجهز به فناوری‌های روز دنیا کنند، زیرا صنعت خودروی سازی رو به پیشرفت است و با ورود خودرو‌های جدید، ضخامت و قابلیت شیشه‌ها هم تغییر می‌کند ضمن اینکه با توجه به توسعه صنعتی و استفاده از شیشه‌های هوشمند در خودروها، دستگاه‌های ساخت شیشه هم باید پیشرفته و به روز باشند.
وی با بیان اینکه هم اکنون، سه واحد بزرگ تولید شیشه خودرو در کشور، مجهز به ماشین آلات روز هستند، گفت: هم اکنون به تجهیز ماشین آلات ساخت شیشه خودرو نیازی نبوده، البته با تولید خودرو‌های پیشرفته در کشور، حتما دستگاه‌های ساخت شیشه خودرو را مجهز و به روز خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: شیشه‌های خودرو، به صورت کامل (عقب، جلو، شیشه‌های درب خودرو، روستونی، لچکی و ساندروف) ساخته می‌شود، اما معمولا در تولید شیشه یدک، به ساخت شیشه جلو و عقب خودرو اکتفا می‌کنیم.
زجاجی گفت: ۷۰ تا ۸۰ هزار تن از میزان شیشه‌های تخت برای ساخت شیشه‌های خودرو استفاده می‌شود که از این تعداد, ۷۰ درصد به طور کامل تولید می‌شود و معمولا ۱۵ تا ۱۶ کیلو در هر دست کامل به شیشه نیاز است و ۷ درصد هم برای ساخت شیشه‌های یدک استفاده می‌شود.
دبیر انجمن صنفی صنعت شیشه کشور افزود: هم اکنون قرارداد‌هایی با ایران خودرو، سازه گستر و کرمان موتور برای تامین شیشه‌های خودرو‌های تولید شده، امضا شده است.
زجاجی گفت: در همه بخش‌های صنایع معدنی و صنعت شیشه، به دلیل مزیت‌هایی مانند نرخ پایین و دسترسی آسان به انرژی، حقوق و دستمزد پایین و دسترسی به مواد اولیه ارزان، فعالان اقتصادی از سرمایه گذاری در این حوزه استقبال می‌کنند.
زجاجی گفت: در حال حاضر، مجموعه گروه صنایع شیشه گیلان و سپهر بیش از ۵۵ درصد شیشه‌های مورد نیاز دو خودروساز ایران خودرو وسایپا را تامین می‌کند.

برچسب ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه