دبیر انجمن صنفی صنعت شیشه کشور، از خودکفایی در ساخت شیشه خودروهای داخلی خبر داد.
حسین زجاجی در نشست کارشناسی درباره تولید شیشههای خودرو گفت: ما توانستیم همه نیاز خودروسازان کشور را به شیشه (هم شیشه خام و هم تکمیل شده) تامین کنیم و فقط شیشه خودروهایی وارداتی و مونتاژی تولید نمیشود، چون تولید آن صرفه اقتصادی ندارد.
وی با بیان اینکه هشت واحد تولید انواع شیشه در کشور وجود دارد، افزود: در ساخت شیشه دو نوع استاندارد باید رعایت شود، یک استاندارد ملی و دیگری استاندارد کارخانه ای، که استاندارد کارخانهای به مراتب سختتر از استاندارد ملی است مثلا در ساخت شیشههای خودروی پژو پارس و رنو استانداردهای آن خیلی سختگیرانه است.
زجاجی گفت: در ساخت شیشههای خودرو، لحاظ کردن استانداردها اجباری ست، به گونهای که خودروسازها و تولیدکنندگان، شیشههای سفارش شده را چندین نوبت از لحاظ کیفیت و مرغوبیت بررسی و آزمایش میکنند.
رئیس اتحادیه شیشه ایران افزود: حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال تولید میشود که برای یک میلیون خودرو، هم شیشههای جانبی و هم شیشههای یدکی ساخته میشود.
زجاجی اضافه کرد: استانداردها در تولید شیشههای اصلی خودروها کاملا لحاظ میشود، اما در تولید شیشه یدک، به استاندارد بودن آنها خیلی توجه نمیشود.
وی گفت: در مقطعی شیشههای تولیدی ما به خودروسازان اروپایی هم صادر شد، اما به دلایل مختلف صادرات این محصولات تداوم نداشت.
زجاجی افزود: همه تجهیزاتی که برای ساخت شیشه انواع خودرو نیاز است در کشور وجود دارد و صنایع تولید شیشه خودروی کشور هم در تلاش است خود را مجهز به فناوریهای روز دنیا کنند، زیرا صنعت خودروی سازی رو به پیشرفت است و با ورود خودروهای جدید، ضخامت و قابلیت شیشهها هم تغییر میکند ضمن اینکه با توجه به توسعه صنعتی و استفاده از شیشههای هوشمند در خودروها، دستگاههای ساخت شیشه هم باید پیشرفته و به روز باشند.
وی با بیان اینکه هم اکنون، سه واحد بزرگ تولید شیشه خودرو در کشور، مجهز به ماشین آلات روز هستند، گفت: هم اکنون به تجهیز ماشین آلات ساخت شیشه خودرو نیازی نبوده، البته با تولید خودروهای پیشرفته در کشور، حتما دستگاههای ساخت شیشه خودرو را مجهز و به روز خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: شیشههای خودرو، به صورت کامل (عقب، جلو، شیشههای درب خودرو، روستونی، لچکی و ساندروف) ساخته میشود، اما معمولا در تولید شیشه یدک، به ساخت شیشه جلو و عقب خودرو اکتفا میکنیم.
زجاجی گفت: ۷۰ تا ۸۰ هزار تن از میزان شیشههای تخت برای ساخت شیشههای خودرو استفاده میشود که از این تعداد, ۷۰ درصد به طور کامل تولید میشود و معمولا ۱۵ تا ۱۶ کیلو در هر دست کامل به شیشه نیاز است و ۷ درصد هم برای ساخت شیشههای یدک استفاده میشود.
دبیر انجمن صنفی صنعت شیشه کشور افزود: هم اکنون قراردادهایی با ایران خودرو، سازه گستر و کرمان موتور برای تامین شیشههای خودروهای تولید شده، امضا شده است.
زجاجی گفت: در همه بخشهای صنایع معدنی و صنعت شیشه، به دلیل مزیتهایی مانند نرخ پایین و دسترسی آسان به انرژی، حقوق و دستمزد پایین و دسترسی به مواد اولیه ارزان، فعالان اقتصادی از سرمایه گذاری در این حوزه استقبال میکنند.
زجاجی گفت: در حال حاضر، مجموعه گروه صنایع شیشه گیلان و سپهر بیش از ۵۵ درصد شیشههای مورد نیاز دو خودروساز ایران خودرو وسایپا را تامین میکند.