• شهر صنعتی رشت
  • اخبار

حضور ۴ شرکت از شهر صنعتی رشت در بین صادرکنندگان برگزیده استان گیلان

شنبه ۱۰ام اردیبهشت ۱۴۰۱
مدیر

در مراسم گرامیداشت روز صادرات استان گیلان که روز پنجشنبه ۸ اردیبهشت سالجاری با حضور استاندار، مسئولان ارشد اجرایی و جمعی از فعالان اقتصادی استان برگزار گردید، چهار واحد تولیدی مستقر در شهر صنعتی رشت مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این مراسم، شرکت دارو سازی سبحان و شرکت کاسپین تامین به عنوان صادر کننده نمونه استان برگزیده شده و با اهدای تندیس و لوح تقدیر از آنان تجلیل بعمل آمد.

همچنین شرکت رضوان کارتن لاهیجان و شرکت دلتا سلولز سفیدرود نیز بدلیل تلاشهای مستمر و موفقیت در امر صادرات با اهدای لوح، مورد تقدیر قرار گرفتند.

استاندار گیلان در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه گیلان با ابراز خرسندی از نقش‌آفرینی تولیدکنندگان گیلانی در صادرات غیرنفتی، ارزآوری و تولید باکیفیت اظهار کرد: برای ارتقاء صادرات محصولات استراتژیک و تولیدات داخلی در بخش‌های مختلف با تقویت زیرساخت‌های لازم، اهتمام جدی داریم.

وی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری را مکلف کرد تا با تشکیل کارگروهی نسبت به بررسی فوری و آسیب‌شناسی موانع پیش‌روی صادرکنندگان گیلانی با حضور فعالان این بخش اقدام کند.

وی گیلان را برخوردار از ظرفیت‌هایی منحصربه‌فرد در بخش صادرات دانست و افزود: باید جایگاه گیلان در مقایسه با استان‌های دیگر و نیز موقعیت آن در تجارت بین‌الملل مشخص شود چراکه این استان در منطقه‌ای استراتژیک و مهم قرار دارد و می‌تواند نقش‌آفرینی های موثری داشته باشد.

عباسی با اشاره به وجود برخی خلاها در مسیر اتصال کریدور شمال – جنوب همچون راه‌آهن اشاره و خاطرنشان کرد: گیلان نتوانسته به شکوفایی کامل در بخش اقتصادی و صادرات برسد و کماکان فرآیندها به صورت سنتی انجام می‌گیرد که به تحول منتهی نمی‌شود.

وی اتصال راه‌آهن رشت-کاسپین در گام نخست و راه‌آهن رشت-آستارا در گام بعدی را از ملزومات ایجاد تحول در بخش تجارت و صادرات گیلان عنوان کرد و افزود: براساس تعهد پیمانکاران، در سال ۱۴۰۱ باید شاهد بهره‌برداری راه‌آهن رشت-کاسپین و باقیمانده آزادراه قزوین-رشت باشیم.

مدیرکل صمت گیلان نیز در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استانی گفت: یکی از مهم ترین دستاوردهای کیفی سازی محصول افزایش صادرات و ارزآوری، رشد اقتصادی و ایجاد رفاه بیشتر در کشور است.

تیمور پورحیدری اظهار داشت: صادرات به رخ کشیدن توان یک ملت در فضای بین المللی است و معتقدم باید به تولید صادراتی احترام گذاشته شود که مانند یک قهرمان در جام جهانی که پرچم کشور را در جهان به اهتزاز در می آورد، طبیعتاً صادر کننده این محصولات صادراتی هم باید تکریم و تجلیل شوند.

وی تصریح کرد: برخی از استان ها ناچار به تاسیس بنادر خشک هستند تا بلکه بتوانند مراودات تجاری خودشان را افزایش دهند ولی ما همه امکانات زیربنایی شامل بندر، حمل و نقل دریایی، راه آهن، فرودگاه و جاده را در این استان پهناور داریم و فقط برنامه ریزی مطلوب همراه با اندکی تجهیزات باید مد نظر قرار گیرد.

متولی تولید و تجارت استان گیلان با اشاره به اهمیت انتخاب شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری به ویژه واژه دانش بنیان گفت: این مقوله به کیفی سازی محصول اشاره دارد که یکی از مهم ترین دستاوردهای آن افزایش صادرات و ارزآوری، رشد اقتصادی و ایجاد رفاه بیشتر در کشور است.

رییس اتاق بازرگانی گیلان در این مراسم با اشاره به راه‌اندازی مرکز شتاب دهنده صادرات در اتاق بازرگانی گیلان گفت: این مرکز که در اتاق بازرگانی گیلان مستقر است، قرار است با تعامل مشترک بین پارک علم و فناوری و اتاق‌ها نسبت به تجاری‌سازی واحدهای دانش بنیان و فناور تلاش کند.

هادی تیزهوش تابان با اشاره به راه‌اندازی مرکز شتاب دهنده صادرات در اتاق بازرگانی گیلان اظهار کرد: مرکز شتاب دهنده صادرات در اتاق بازرگانی گیلان با همکاری سه تشکل اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون راه‌اندازی شده که اساس پایه‌گذاری این مرکز از اتاق ایران صورت گرفت و اتاق گیلان هم در این امر پیشگام شده است.

وی همراهی و همگامی همه دستگاه‌های اقتصادی گیلان را برای سهیم شدن در این پروژه اقتصاد محور موثر دانست و گفت: این مرکز که در اتاق بازرگانی گیلان مستقر است، قرار است با تعامل مشترک بین پارک علم و فناوری و اتاق‌ها نسبت به تجاری‌سازی واحدهای دانش بنیان و فناور تلاش کند.

 رییس اتاق بازرگانی گیلان، برنامه ریزی برای توسعه بازارهای داخلی و خارجی شرکت‌ها را از اهداف مرکز شتاب دهنده صادرات برشمرد و تصریح کرد: با شناسایی واحدهای دانش بنیان و فناور در ابتدا با نشست‌های مشترک با پارک علم و فناوری نسبت به آموزش واحدها اقدام خواهد شد و در گام بعدی با اصلاح ساختار سازمانی واحدها پروسه تجاری‌سازی آنان آغاز خواهد شد که در این مرحله بازار داخلی و سپس بازار خارجی واحد مورد مطالعه در مرکز مورد بررسی و حمایت قرار خواهد گرفت.

 تیزهوش تابان در خصوص ضرورت و اهداف ایجاد مرکز شتاب دهنده صادرات در اتاق گیلان بیان کرد: ایجاد مرکز شتاب دهنده با کمک نخبگان دانشگاهی و تجار موفق در بازارهای جهانی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و تمام تلاش ما برای راه اندازی این مرکز ورود واحدهای تولیدی و شرکت‌های تجاری به بازارهای جهانی و بین المللی است.

شایان ذکر می باشد، در پایان این مراسم از ۱۶ برگزیده صادراتی استان از جمله ۴ واحد تولیدی مستقر در شهر صنعتی رشت تجلیل بعمل آمد.

برچسب ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه