• شهر صنعتی رشت
  • اخبار

توسعه پارک‌های فناوری مستلزم استفاده از توانمندی بخش خصوصی است

چهارشنبه ۲۸ام تیر ۱۴۰۲
مدیر

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: برای توسعه و پیشرفت پارک های علم و فناوری به عنوان بسترهای حمایت از نوآوران و فناوران رویکردهای گذشته پاسخگو نیست و به جای استفاده از پول دولت باید سرمایه‌های مردم در بخش خصوصی را پای کار بیاوریم.

 روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری کشور در سخنانی به وفور درآمدهای ارزی کشور در دهه های ۷۰ و ۸۰ از محل فروش نفت اشاره کرد و افزود: در آن سال ها بسیاری از صنایع، مجموعه های پالایشگاهی و پتروشیمی، مراکز تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری احداث شدند و توسعه یافتند.

وی یادآور شد: در سال های گذشته چهار تا پنج پارک علم و فناوری داشتیم اما در حال حاضر حدود ۸۰ پارک علم و فناوری هویت دار در کشور تشکیل شده است و منابع دولت نیز بر خلاف دهه های گذشته با محدودیت مواجه است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور ادامه داد: بنابراین اگر منتظر باشیم با پول دولت و با مدل دهه های ۷۰ و ۸۰ توسعه پیدا کنیم و برای حرکت به دولت فشار بیاوریم به احتمال زیاد با شکست مواجه می شویم.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه منابع دولت بر خلاف دهه های گذشته با محدودیت مواجه است از روسای پارک ها خواست بجای تکیه به منابع دولت بر توانمندی و سرمایه های مردمی در بخش خصوصی تمرکز کنند.

وی خطاب به روسای پارک های علم و فناوری کشور یادآور شد: برای توسعه و پیشرفت پارک ها به عنوان بسترهای حمایت از نوآوران و فناوران به طور حتم رویکردهای دهه های گذشته پاسخگو نیست و به جای اختصاص پول دولت باید سرمایه های مردم را پای کار بیاوریم.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی هرچه صحیح‌تر پارک های علم و فناوری به منظور استفاده بهینه از نخبگان و توانمندی های فناوران و ایده پردازان در مناطق مختلف کشور گفت: این جامعه باید به شکلی مورد توجه و حمایت قرار گیرد که هنگامی که از پارک های علم و فناوری خارج می شوند، سفیران علم و فناوری کشور باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در توضیح بیشتری با تاکید بر ایجاد تناسب در حمایت از حوزه های مختلف نوآوری افزود: بخش هایی از کشور نیازمند نوآوری های پیشران فناوری و تکنولوژی های پوش (Pressure technologies) است اما در سایر بخش ها باید به ایده ها و فناوری های بازارمحور بپردازیم و آنها را مورد توجه قرار دهیم.

وی همچنین به روسای پارک های علم و فناوری کشور توصیه کرد در برنامه‌ریزی‌های خود در حمایت از نوآوران به طورحتم به مسائل مهمی همچون آمایش سرزمینی و صنایع بزرگ و مجموعه های بزرگ خصوصی سرزمینی توجه کنند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: در طول یکسال گذشته به عنوان دغدغه ای که باید از سوی پارک ها نیز مورد توجه قرار گیرد، بخش مهمی از مخاطبان ما صنایع و مجموعه های بزرگ صنعتی کشور بوده اند و تقریبا با بسیاری از مجموعه های بزرگ بخش خصوصی جلسات جدی برگزار کردیم. در واقع قانون جهش دانش بنیان ظرفیت های بسیار بزرگی را در گره زدن بازی به بازیگران بزرگ کشور ایجاد کرده است.

برچسب ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه