• شهر صنعتی رشت
  • اخبار

تلاش در راستای تسهیل فضای کسب و کار و پایش سرمایه‌گذاری

شنبه ۱۶ام مهر ۱۴۰۱
مدیر

به‌منظور تسهیل فضای کسب و کار و همچنین افزایش بهره‌وری سرمایه و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید کشور و با هدف فعال‌سازی واحدها و طرح‌های نیمه‌تمام و راکد یا تعطیل، اقدامات متعددی در حال پیگیری است.

صدور مصوبه شماره ۱۱۱۲۹۶/ت۵۹۷۳۹ﻫ مورخ ۲۳/۰۶/۱۴۰۱ هیات وزیران در چند روز اخیر را می‌توان به عنوان یکی از اقدامات تأثیرگذار در این حوزه برشمرد. براساس بند۲ این مصوبه، واحدهای تولیدی تعطیل با ارائه برنامه راه‌اندازی و احیای مجدد، پس از تصویب کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید، مشمول مزایای آیین‌نامه اجرایی تبصره یک ماده ۵ مکرر قانون صدور چک خواهند شد.

همچنین بر اساس بند ۳ مصوبه یاد شده، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مکلف شده‌اند، روند سرمایه‌گذاری در اراضی اعم از داخل یا خارج از شهرک‌های صنعتی یا کشاورزی که به صورت اجاره بلندمدت واگذار شده را به گونه‌ای پایش کنند که چنانچه اجرای طرح‌ها با تاخیری بیش از یک‌سال از زمان‌بندی مندرج در قرارداد واگذاری مواجه شد، پس از سه فقره اخطار با فاصله زمانی یک ماهه، نسبت به فسخ  قرارداد زمین اقدام کنند تا فرصت سرمایه‌گذاری برای متقاضیان جدید و توانمند نیز فراهم شود.

همزمان با ابلاغ مصوبه هیات وزیران، دستورالعمل سرمایه‌گذاری نیز در سطح وزارتخانه با رویکرد افزایش شفافیت، تسهیل امور و توسعه و هدایت سرمایه‌گذاری‌ها در حال تدوین است که در مفاد آن، پایش سرمایه‌گذاری از طریق تعلیق خودکار و سیستمی جوازتاسیس طرحهای راکد و فاقد پیشرفت فیزیکی مناسب پیش‌بینی شده است.

هرچند نظارت بر روند اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، اما شرایط اقتصادی کشور و موانع پیش‌روی سرمایه گذاران نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد و برنامه‌زمانبندی در قراردادهای واگذاری به‌گونه‌ای تنظیم شود تا سرمایه‌گذاران فرصت کافی برای تکمیل طرح در شرایط اقتصادی کنونی را داشته باشند.

همچنین به‌منظور تسریع در راه‌اندازی طرح‌ها و واحدهای راکد یا تعطیل، سامانه‌ به‌هم‌رسانی در درگاه خدمات وزارتخانه ایجاد شده است که در آن صاحبان بنگاه‌ در صورت تمایل به مشارکت یا واگذاری طرح یا واحد خود، امکان ثبت مشخصات و معرفی بنگاه به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری جدید از جمله متقاضیان صدور جواز تأسیس را خواهند داشت.

به‌موازات در هنگام ثبت درخواست جواز تأسیس در سامانه بهین‌یاب، فهرست واحد یا طرح‌های آماده واگذاری یا مشارکت به رویت متقاضیان دریافت جوازتأسیس رسانده ‌می‌شود تا در صورت تمایل، با سرمایه‌گذاری اولیه کمتر، نسبت به تکمیل طرح‌ نیمه‌تمام یا احیاء واحدهای راکد اقدام کنند؛ لازم به‌ذکر است همه فرایندهای واگذاری یا مشارکت، با توافق طرفین انجام خواهد شد و وزارتخانه هیچ‌گونه دخالتی در این زمینه ندارد.

لیلا مرادی، مدیرکل دفتر محیط کسب‌وکار وزارت صمت

منبع: فارس

برچسب ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه