در این زمینه گروه قطعهسازی عظام، یکی از بزرگترین قطعهسازان کشور است که طی بیش از سه دهه فعالیت توانسته حضور خود را به عنوان تامینکننده کلیدی در این بخش تثبیت کند و سهم بزرگی از ارزش نهایی خودروی تولید شده در ایرانخودرو و سایپا را به خود اختصاص دهد. به باور برخی از فعالان صنعت خودرو، این شرکت با تعهد به شعار رشد تولید و به عنوان بازوی اصلی تامین قطعه خودروسازان، در شرایط تحریمی و مشکلات اقتصادی و تولیدی کشور، مانع از توقف تولید خودروسازان داخلی شده است. اما در کنار تعهدات این شرکت، توسعه و نوآوری در بطن فعالیتهای این قطعهساز بزرگ کشور قرار دارد، بهطوریکه در تمامی برنامهریزیها، چه در دوران تحریم و چه قبل از آن، تمام فعالیتهای خود را در چارچوب توسعه پیش برده است.
نگاهی به عملکرد این قطعهساز بزرگ خود گویای تداوم برنامههای توسعهای این شرکت است؛ بهطوریکه از روز نخست آغاز به کار عظام، تا امروز شاهد اجرای تعداد قابلتوجهی طرحها و پروژههایی هستیم که از صفر تا صد در این گروه اجرایی شدهاند و ثمره آنها نیز هماکنون قابلمشاهده است. اما دیگر دستاوردهای این گروه به حوزه کیفی برمیگردد. در حوزه کیفی ارتقای فنی و بهروزرسانی دائمی خطوط تولید، در چارچوب استراتژی توسعهمحور عظام همواره در دستور کار بوده و امروز به دستاوردی مهم در صنعت خودروی کشور تبدیل شده است.
به تایید بسیاری از دستاندرکاران صنعت خودرو و قطعه، عظام، برای نظاممند شدن این نگاه در ساختار داخلی خود برنامههای پنجساله توسعه طراحی کرده که در چارچوب آن، اهداف مجموعه پیشبینی، اولویتگذاری و اجرایی شده است. درحالحاضر نیز در میانه برنامه پنجساله توسعه حدفاصل سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ است که در این حوزه نیز برنامهریزیهای کمی و کیفی خاصی در نظر گرفته است. اما آنچه تا افق ۱۴۰۵ در برنامههای این گروه عنوان شده رشد کمی تولید است.در سال ۱۴۰۲، رشد تیراژی محصولات عظام حدودا ۴۰درصد بوده که با حفظ روند روبهرشد تیراژ، پیشبینی میشود به بزرگترین قطعهساز کشور تبدیل شود. عظام همچنین با ورود به تامین قطعات خودروهایی مانند «تارا»ی ایرانخودرو و «شاهین»، اتکای صنعت خودروی کشور به این گروه قطعهسازی را افزایش داده است.
منبع: دنیای اقتصاد