• شهر صنعتی رشت
  • اخبار

اهمیت اقتصادی کریدور شمال- جنوب برای برخی از مسوولان دولتی روشن نیست

یکشنبه ۷ام آبان ۱۴۰۲
مدیر

 دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: کریدور شمال- جنوب پل پیروزی مواجهه با تحریم‌های ظالمانه اروپا و آمریکا است. اگر توجه ویژه داشته باشیم و تلاش کنیم این کریدور هرچه سریع‌تر فعالیت خود را به حد مطلوب برساند درآمد شایانی نصیب کشورمان خواهد شد. 

«مسعود پل‌مه» در گفت و گو با رادیو اقتصاد افزود: روسیه در سال ۲۰۲۲ در حدود ۸۴۱ میلیون تن مبادله کالا داشت که از این میزان فقط یک درصد حمل و نقل آن از طریق کریدور شمال جنوب ایران انجام شد، این در حالی است که اگر ۱۰ درصد از حمل و نقل این حجم کالا توسط کریدور ایران انجام شود درآمد و سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای نصیب اقتصاد کشور می شود.

وی درباره دستاورد نشست چشم انداز نگین کریدور شمال- جنوب که با مشارکت کشورهای منطقه در آستاراخان روسیه برگزار شد، گفت: در این نشست موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و متعاقب توافق‌های سیاسی سران ایران، روسیه و هندوستان، چشم اندازهایی ترسیم شد تا در آینده ای نه چندان دور بتوانیم از مواهب تجاری و لجستیکی این کریدور بهره‌مند شویم.

این مسوول ادامه‌داد: شرکت کشتیرانی دریای خزر به عنوان یکی از شرکت پیشرو در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را برای خرید و ساخت کشتی انجام داده است تا ظرفیت حمل کانتینری بین بنادر شمالی ایران و بنادر روسیه و قزاقستان محقق شود. می‌توانیم از درآمدزایی پویا در این حوزه بهره‌مند شویم.

پل مه اضافه‌کرد: شورای عالی ترانزیت به ریاست رئیس جمهور در برنامه هفتم طراحی شده است. نیازمند ترسیم فرایندهای کسب و کاری بخش خصوصی در ایجاد شرکت هایی هستیم که بتوانند در روابط تجاری با کشورهای عضو پیمان شمال جنوب فعالیت کنند.

کشور ما در مسیر چند کریدور قرار دارد و مهم‌ترین آن‌ها کریدور شمال- جنوب است که بخش بزرگی در حوزه خلیج فارس تا شبه قاره هند را تا دریای شمال و کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان و در نهایت به سمت شمال به مسیر فنلاند با قابلیت حجمی افزون بر ۳۰ میلیون تن متصل می‌کند.

برچسب ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه