• شهر صنعتی رشت
  • اخبار

افزایش مالیات بر ارزش افزوده نوعی خودتحریمی علیه تولید و اقدامی تورم‌زا است

سه شنبه ۲۴ام بهمن ۱۴۰۲
مدیر
افزایش مالیات بر ارزش افزوده اثرات منفی زیادی برای اقتصاد کشور دارد و الان زمان مناسبی برای این کار نیست. در شرایط تحریمی که تحت فشار هستیم، سیاست‌هایی از داخل مانند افزایش مالیات بر ارزش افزوده نیز به فشار مضاعف بر بخش تولید و صنعت و مردم می پردازد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در شرایط فعلی اقتصادی کشور افزایش مالیات بر ارزش افزوده به صلاح نیست و عواقب خوبی برای دولت و مردم ندارد. به زعم آنان، نیاز است دولت به اعمال سیاست‌های انبساطی و تسهیل کننده بپردازد و از تحمیل فشار اضافی بر مردم بپرهیزد.

در شرایطی که دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه پیشنهاد افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده تا ۱۳ درصد را داده بود، در نهایت این پیشنهاد با مخالفت مجلس مواجه شد و از لایحه برنامه هفتم حذف شد. اما در ادامه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصمیم متفاوتی گرفته شد. به گونه‌ای که با توجه به صحبت‌های وزیر اقتصاد (اواخر آذر ماه) مبنی بر اینکه «برای افزایش مستمری بازنشستگان در طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان قرار است یک درصد به نرخ مالیات ارزش افزوده اضافه شود و از ۹ درصد کنونی به ۱۰ درصد افزایش یابد» در نهایت کمیسیون تلفیق نیز با این پیشنهاد موافقت کرد و چراغ سبز نشان داد.

بر این اساس در ۱۷ دی ماه سال جاری، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: “کمیسیون تلفیق با افزایش یک واحد درصدی مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ موافقت کرد؛ از این روی، ۷۰ همت از محل فوق و سایر منابع بودجه ای، برای تامین اعتبارات همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی شد. “

این در حالی است که در آن مقطع حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار داشت: در سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای تصویب و تدوین برنامه هفتم تصویب کردند، در بند (۲) آمده که نرخ تورم در طول برنامه تک رقمی شود. اگر یک درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه کردیم، تاثیرات آن تا کجا خواهد بود.

یک نماینده دیگر نیز در مخالفت با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده گفته بود: دغدغه امروز و اصلی مردم برای گرانی مایحتاج خود نظیر گوشت و لبنیات است و قطعا با گران شدن هر کالایی و گران شدن آب و برق و گاز مخالفیم و طبق قانون باید به جایی برسیم که شکاف طبقاتی ایجاد نشود.

در ادامه نظرات حسن احمدیان، عضو اتاق بازرگانی تهران را در خصوص افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده و اثری که بر وضعیت اقتصادی کشور خواهد داشت، جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

احمدیان ضمن مخالفت با پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: بخش تولید و صنعت نظرش این است که اصولاً در زمان تورم و در شرایطی که با تحریم مواجه هستیم و به اندازه‌ی کافی بار اضافی بر صنعت و تولید تحمیل شده است، افزایش مالیات بر ارزش افزوده نوعی خودتحریمی است.

وی ادامه داد: متاسفانه و در کمال تعجب دولت همواره در شرایط سخت به جای اینکه به اعمال سیاست‌های انبساطی و تسهیل کننده مبادرت کند به سیاست‌های انقباضی و مشکل ساز مانند افزایش مالیات بر ارزش افزوده روی می‌آورد!

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: بر اثر پیشنهادی که دولت مطرح کرده است، حداقل یک درصد افزایش قیمت‌ها را خواهیم داشت که به معنای افزایش تورم است. این اقدام نه تنها به بهبود وضعیت فعلی و کاهش تورم کمک نمی‌کند، بلکه به آن دامن می‌زند و صد در صد با آن مخالف هستیم.

احمدیان گفت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده به معنای کاهش قدرت خرید مردم است که تولید را متضرر می‌کند. این اقدام به کاهش اشتغالزایی نیز منجر می‌شود. تولیدکنندگان با مشکلات مختلفی در زمینه‌ی جبران سرمایه در گردش خود مواجه هستند و افزایش مالیات بر ارزش افزوده بار اضافه‌ای را بر آن‌ها تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: به طور کلی، افزایش مالیات بر ارزش افزوده اثرات منفی زیادی برای اقتصاد کشور دارد و الان زمان مناسبی برای این کار نیست. این اقدام قطعاً اثرات روانی تورمی خواهد داشت و علاوه بر افزایش یک درصدی اجناس شاهد بالا رفتن قیمت‌ها بیش‌تر از این میزان نیز خواهیم بود.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: عواملی مانند افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بالا رفتن دستمزد‌ها و افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده همگی بر بالا رفتن قیمت‌ها اثر دارند. اما اگر اثر واقعی آن‌ها در افزایش قیمت‌ها ایکس تومان باشد، اثر روانی آن‌ها ایکس به علاوه‌ی آ تومان خواهد بود. در شرایط تحریمی که تحت فشار هستیم، سیاست‌هایی از داخل مانند افزایش مالیات بر ارزش افزوده نیز به فشار مضاعف بر بخش تولید و صنعت و مردم بپردازد.

منبع: تابناک

برچسب ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه