• شهر صنعتی رشت
  • اخبار

تخصیص بخشی از مالیات بر ارزش افزوده شرکتها به شهر صنعتی رشت موجب تسریع در توسعه زیرساختهای این شهر صنعتی می گردد

پنجشنبه ۲۰ام اردیبهشت ۱۴۰۳
مدیر

مدیرعامل شهر صنعتی رشت در دیدار با نماینده منتخب شهرستانهای رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی، گزارشی جامع از روند توسعه زیرساخت‌ها و برنامه‌های تحولی شهر صنعتی رشت ارائه کرد و افزود: در حال حاضر اجرای طرح احداث تصفیه خانه مرکزی شهر صنعتی رشت، یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای زیرساختی و محیط زیستی است که در دست اجرا قرار دارد و بزرگترین مانع تحقق این طرح مهم علیرغم پیشرفت ۲۰ درصدی، تخصیص نیافتن به موقع تسهیلات ۱۴۰ میلیارد تومانی این تصفیه خانه مصوب سال ۱۴۰۱ است.

میر شمس الدین مهدوی سعیدی از مجموعه دست‌اندرکاران اجرایی و نمایندگان مردم استان، بویژه منتخبان مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس دوازدهم خواست برای تخصیص این تسهیلات مساعدت و همکاری کنند.

مدیرعامل شهر صنعتی رشت همچنین با اشاره به موانع قانونی بهره‌گیری از اعتبارات دولتی برای ارتقاء زیرساخت‌ها و بهبود فضای ظاهری شهر صنعتی رشت، تصریح کرد: طبق قانون، شهرهای صنعتی در زمره بخش خصوصی به حساب می‌آیند و دولت برای بهبود زیرساخت‌های آن از قبیل آسفالت معابر، روشنایی شوارع، برق، آب و گاز شهر صنعتی ها، هیچگونه اعتباری تخصیص نمی‌دهد، اما از آنجا که شهر صنعتی رشت، یک شهر صنعتی باز است و معابر آن به جاده‌های روستایی و محورهای مواصلاتی مختلف منتهی می‌شود، نمی‌توان نسبت به بازسازی و آسفالت خیابان‌های آن، به قانون شهر صنعتی‌های بسته استناد کرد.

مهدوی سعیدی همچنین با بیان اینکه حجم ارزش افزوده ۱۰ درصد ناشی از تولید و فروش شرکت‌های فعال در شهر صنعتی رشت بسیار بالاست، افزود: این رقم سال گذشته حدودا به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسید.
وی اضافه کرد: این در حالیست که ۴ درصد از ۱۰ درصد حق پرداخت ارزش افزوده محصولات تولیدی در شهر صنعتی رشت به شهرداری‌ها تخصیص می‌یابد و جا دارد نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی قوانینی به تصویب برسانند که حداقل نیمی از اعتبارات ۴ درصدی تخصیصی به شهرداری‌ها برای توسعه زیرساخت‌های شهرهای صنعتی از جمله در رشت هزینه شود تا خلع کمبود منابع برای ارائه خدمات بهینه به واحدهای تولیدی شهر صنعتی رشت که الان حدود ۲۲ هزار نیروی فعال دارند، جبران شود.
مدیرعامل شهر صنعتی رشت در ادامه از تلاش‌ها برای تامین انرژی واحدهای تولیدی این مرکز صنعتی از قبیل بهبود شبکه انتقال آب، برق و گاز خبر داد و افزود: در حال حاضر ظرفیت برق موجود در شهر صنعتی رشت ۴۴۵ مگاوات ساعت است و ظرفیت آبرسانی به واحدهای تولیدی شهر صنعتی هم به ۳۵۷ لیتر در ثانیه رسیده است.
وی افزود: در ۲۰ سال گذشته و در پی پیگیری‌های به عمل آمده، تعداد نیروی کار شاغل در شهر صنعتی رشت از ۷ هزار نفر به ۲۲ هزار نفر افزایش یافته است.
دکتر مهدی فلاح از منتخبان مردم شهرستان‌های رشت و خمام در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار بر لزوم پیگیری عمده‌ترین مشکلات زیرساختی و توسعه‌ای شهر صنعتی رشت تاکید کرد و با بیان اینکه نحوه بهره‌گیری شهرها و شهرک‌های صنعتی از محل ۱۰ درصد ارزش افزوده به نحو مقتضی در مجلس پیگیری خواهد شد، افزود: برای صنعتی رشت نیز پیگیری‌های لازم از طریق بانک توسعه تعاون کشور به عمل خواهد آمد.
وی در ادامه بر لزوم احیای ظرفیت‌های بالقوه ی شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی و صنعتی فعال در شهر صنعتی رشت تاکید کرد و افزود: کم هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه رسیدن به اشتغال و افزایش تولید، تلاش برای بهره‌گیری حداکثری از توان واحدهای تولیدی موجود است.

منبع: پیک قلم

 

برچسب ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه