استفاده از امکان تامین مالی جمعی در ایران، ‌‌ چند سالی است که جای خود را در بازار محصولات تامین مالی باز کرده و هرچند هنوز در ابتدای راه است اما کارنامه قابل دفاعی دارد.

برای توسعه این مسیر، طبعا موضوع فرهنگ‌سازی تامین مالی جمعی از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع فرهنگ‌سازی برای تامین مالی جمعی می‌تواند تاثیرات مهم و گسترده‌‌ای داشته باشد که شامل جنبه‌‌های اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی می‌شود. اولین و مهم‌ترین تاثیر این موضوع را می‌توان به تقویت کارآفرینی و نوآوری نسبت داد.

مسلم است که فرهنگ‌سازی برای تامین مالی جمعی می‌تواند به رشد کارآفرینی و نوآوری کمک کند. افراد و تیم‌‌ها می‌توانند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌‌های بزرگ اولیه، ایده‌‌های خود را به مرحله اجرا برسانند و محصولات یا خدمات جدیدی را به بازار معرفی کنند.

در ادامه این روند، با ترویج تامین مالی جمعی، دسترسی به منابع مالی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs) و پروژه‌‌های خلاقانه افزایش می‌‌یابد. این موضوع می‌تواند به کاهش وابستگی به بانک‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ نیز منجر شده و ماهی‌‌های کوچک را نیز وارد بازی بزرگان دریای سرمایه‌گذاری کند.

ورود ماهی‌‌های کوچک به این معناست که افزایش مشارکت اجتماعی رخ می‌دهد. زیرا تامین مالی جمعی افراد را تشویق می‌کند تا در پروژه‌‌های مختلف مشارکت کنند و در موفقیت آنها سهم داشته باشند. این امر می‌تواند حس مسوولیت‌‌پذیری اجتماعی را تقویت کند و افراد را به همکاری بیشتر در جامعه ترغیب کند. در نتیجه این حرکت جمعی، ترویج فرهنگ حمایت از هنرمندان و خلاقان و صاحبان ایده رخ می‌دهد که طبعا فرهنگ و هنر جامعه را نیز غنی‌تر خواهد کرد.

فرآیندهای تامین مالی جمعی معمولا شفافیت بیشتری نسبت به روش‌های سنتی دارند. این شفافیت می‌تواند به افزایش اعتماد عمومی نسبت به پروژه‌‌ها و کسب و کارها منجر شود و افراد را ترغیب به سرمایه‌گذاری کند. همچنین با افزایش تامین مالی جمعی، پروژه‌‌ها و کسب و کارهای بیشتری به موفقیت می‌‌رسند و این امر می‌تواند به توسعه اقتصادی و ایجاد شغل‌‌های جدید منجر شود.

ورود کارمانی از سکوی کارن‌‌کراد

مجموعه تامین مالی جمعی کارن‌‌کراد، ‌‌با درک اهمیت موضوع فرهنگ‌سازی برای تامین مالی جمعی، با راه‌‌اندازی برنامه‌‌ای با عنوان «کارمانی» پیشران این حرکت شد. کارمانی نوعی شوی تلویزیونی همچون برنامه‌‌های استعدادیابی است که به جای استعداد خوانندگی و نوازندگی و طنزپردازی، استعداد اقتصادی یک فرد یا بنگاه به‌‌صورت یک ایده یا پروژه در منظر داوری قرار می‌گیرد. داوران از سطوح مختلف کسب و کار، بازار سرمایه و استادان دانشگاهی هستند تا بررسی همه‌‌جانبه‌‌ای بر این طرح‌‌ها داشته باشند. برای درک اثربخش بودن و همچنین شناخت بیشتر این موضوع با دو کارشناس از بازار سرمایه و اکوسیستم اقتصاد بنگاه‌‌های کشور به گفت‌وگوی دوستانه پرداختیم تا نظرات آنها را راجع‌‌به کارمانی بدانیم.

اهمیت توسعه فرهنگ تامین مالی جمعی برای توسعه اقتصادی

فرشید گلزاده، فعال اقتصادی و یکی از داوران چند قسمت کارمانی نیز در خصوص اهمیت فرهنگ‌سازی برای حوزه تامین مالی جمعی گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌‌های تولید صنایع، بحث تامین مالی و سرمایه در گردش است. کمبود نقدینگی، ‌‌ بزرگ‌ترین چالش کسب‌وکارهای ایرانی است. یکی از رویکردها، ‌‌ این است که نهادهای مالی و زیرساخت‌‌های بانکی، محصولات جدید ارائه بدهند زیرا تسهیلات به شکل کلاسیک خود‌‌ ظرفیت محدودی دارد و نمی‌تواند نیاز تامین مالی بنگاه‌‌ها را برطرف کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر روندهای محصولات مالی مبتنی بر فناوری در دنیا در حال ترویج هستند که مقیاس‌‌پذیرند و با هزینه کمتر می‌توانند توسعه پیدا کنند. حال زیرساخت‌‌هایی نظیر تامین مالی جمعی می‌تواند بخشی از نیاز تامین مالی بنگاه‌‌ها و پروژه‌‌های بالغ را پاسخ دهد. بنابراین فرهنگ‌سازی برای این حوزه، ضرورت دارد.

گلزاده خاطرنشان کرد: کارمانی با قبول نقش فرهنگ‌سازی در این زمینه و آشناسازی بنگاه‌‌های اقتصادی با این مدل اقتصادی، می‌تواند گوشه‌‌ای از چالش‌‌های کسب و کار ایران را برطرف سازد و برای توسعه فرهنگ تامین مالی و ترویج مفاهیم کسب و کار، منشأ اثر باشد.

کارمانی باید به سلیقه مخاطب عام نزدیک شود

امین آذریان، کارشناس بازار سرمایه و مولف کتاب ابزارهای نوین تامین مالی تئاتر و سینما از طریق بورس در بیان نظرات خود در خصوص «کارمانی» گفت: برنامه کارمانی که این روزها به‌‌عنوان برنامه حوزه مالی در شبکه خانگی پخش می‌شود، نوعی رئالیتی‌‌شو الگوبرداری‌‌شده از رئالیتی‌‌شوها و پیج‌‌های ترند در این روزهاست. این برنامه مزایا و معایبی را با خود به همراه دارد که طبعا می‌تواند در راستای بهتر شدن روز به‌روز پیش برود.

وی افزود: موضوع اولی که در تحلیل این برنامه، ‌‌ توجه را به خود جلب می‌کند، کلمه کارمانی است. این نام، از دسته نام‌‌های تخصصی است که نمی‌‌دانم چرا از کلمه فارسی و انگلیسی باهم استفاده شده و به‌‌نظر نمی‌تواند در وهله اول مخاطب عام را به خود جذب کند. ساختار این برنامه و پلن محتوایی و شکل آن به نحوی است که مشخصا جذب مخاطب عام را پیگیری می‌کند که طبعا با مخاطب حرفه‌‌ای و مدیر و کارشناس بازار سرمایه متفاوت است. بنابراین بهتر بود نامی پرمعنا برای جذب این دسته از مخاطبان انتخاب می‌‌شد.

آذریان گفت: یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این برنامه را می‌توان استفاده از کارشناسان بازار سرمایه در تیم داوری دانست. طبعا کارشناسان و مدیران بازار سرمایه به واسطه ارتباط مستقیم و زیادی که با کسب و کارها دارند، نظرات نزدیک به واقع در امر بررسی ایده‌‌ها و کسب‌وکارها ارائه خواهند داد. امیدوارم فصل بعدی این برنامه با تامل بیشتر شکل بگیرد و برای عموم مردم جای خود را بهتر باز کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: موضوع بعدی این است که ای‌‌کاش از شگردهای جذب مخاطب مرسوم در رئالیتی‌‌شوهای مشهور جهان برای جذب مخاطب استفاده بیشتری می‌‌شد. مباحث مالی، به خودی خود مباحث جذابی برای عموم مردم نیست که مانند برنامه‌‌هایی همچون جوکر و پدرخوانده برای عموم جذاب باشد. در این برنامه چند کارشناس از حوزه‌‌های مختلف را دعوت کردند و از دو کارآفرین یا صاحب ایده دعوت شده که از طرح خود دفاع کنند و نهایتا جذب سرمایه صورت بگیرد. بنابراین برای عوام جذاب نیست، به‌خصوص در دنیای امروز که سوشال‌‌مدیا فضای آزاد افراد را گرفته است و مردم به‌‌سختی جذب یک محتوا می‌شوند.

آذریان گفت: در واقع نزدیک‌‌ترین محتوا به این بازار، ‌‌ یک مسابقه بورسی در سال ۱۳۹۶ به‌‌نام آکادمی بورس به تهیه‌‌کنندگی و کارگردانی اینجانب بود . با دیدن کارمانی در ابتدا خوشحال شدم، اما به نظر من می‌توانست بهتر پیش برود و مباحث سنگین مالی را بهتر پیش ببرد.

منبع: دنیای اقتصاد